لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۵

ولسوالی جانی خیل پکتیا چرا بار بار سقوط می‎کند؟


در یک و نیم ساله گذشته این سومین باریست که ولسوالی جانی خیل ولایت پکتیا بدست طالبان مسلح سقوط می‎کند.

وزارت دفاع افغانستان می‎گوید که درگیری شدید میان قوای مسلح افغان و طالبان مسلح در اطراف ساختمان این ولسوالی جریان دارد و مرکز ولسوالی به زودی به تصرف قوای مسلح افغان در خواهد آمد.

این وزارت می‎گوید که عملیات بزرگ بخاطر تصرف دوباره مرکز ولسوالی مذکور آغاز شده و به زودی آن را تصرف خواهند کرد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که نیروهای تازه نفس به منطقه محل رسیده‎اند.

رادمنش: جنگ میان قوای مسلح افغان و دشمنان جریان دارد.
رادمنش: جنگ میان قوای مسلح افغان و دشمنان جریان دارد.

رادمنش گفت قوای مسلح افغان به مرکز این ولسوالی نزدیک شده‎اند.

او افزود:

"جنگ میان قوای مسلح افغان و دشمنان جریان دارد و ما این جنگ را مدیریت می‎کنیم و تحت نظارت ما به پیش می‎رود، فکر می‎کنم ما به زودی دشمن را شکست خواهیم داد."

سوال اینجاست که چرا این ولسوالی بار بار سقوط می‎کند؟

معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‎گوید موقعیت کوهستانی این ولسوالی، داشتن سرحد با پاکستان و موجودیت پایگاه‎های نظامیان پاکستانی و مخالفان مسلح دولت در نزدیکی‎های این ولسوالی عامل سقوط چند بار این ولسوالی است.

به گفته رادمنش، طالبان مسلح بخاطر موقعیت ستراتیژیک این ولسوالی می‎خواهند که آن را تصرف کرده و منحیث یک پناهگاه مهم از آن استفاده کنند.

جانی خیل
جانی خیل

در همین حال حفیظ الله مبارز منشی شورای ولایتی پکتیا می‎گوید که این ولسوالی بخاطر بار بار سقوط کرده که نظامیان پاکستانی عملاً طالبان را در میدان‎های جنگ حمایت می‎کنند.

وی برای اثبات این ادعایش چنین گفت:

"چند روز پیش در همین جنگ پنجابیان بازداشت شدند که اکنون در اسارت نیروهای امنیتی قرار دارند، آنان در اقرار شان گفته‎اند که تبعه پاکستان اند و از زخمیان شان نیز شناخت کارت‎های پاکستانی بدست آمده و این ثبوت بزرگ است."

هفته گذشته ریاست عمومی امنیت ملی یک مخالف مسلح را در برابر رسانه‎ها قرار داد که به زبان اردو صبحت می‎کرد و به گفته یک منبع امنیتی این فرد از جنگ در ولسوالی جانی خیل بازداشت شده‎است.

یک شهروند پاکستانی در برخورد با نیروهای افغان دستگیر شده‌است
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:16 0:00

فرد بازداشت شده به رسانه‎ها گفت که باشنده ایالت پنجاب پاکستان است و برای جهاد به افغانستان آمده بود.

منشی شورای ولایتی پکتیا گفت که اکنون مردم محل با مشکلات رو به رو اند و بسیاری خانواده‎ها به ولسوالی‎های همجوار و یا شهر گردیز مرکز ولایت آواره شده‎اند.

از سوی هم شماری از اعضای انستیتوت صلح و جنگ می‎گویند که نا هماهنگی میان قوای مسلح افغان و ضعف مدیریتی در میدان‎های جنگ سبب شده تا مخالفان مسلح در میدان‎های نبرد پیشرفت داشته باشند.

حکمت الله اعظمی یک عضو این انستیتوت به رادیو آزادی گفت:

"متاسفانه دولت مصارف زیاد دارد، عساکر زیاد قربانی می‎شوند تا مناطق را از نزد مخالفان مسلح تصرف کنند اما برای حفظ آن پلان و مدیریت موجود نیست تا این مناطق را بگونه دوامدار حفظ کنند."

اعضای شورای ولایتی پکتیا تاکید دارند، تا زمانی‎که برنامه‎های منظم برای تصرف و حفظ ولسوالی‎های سقوط شده بشمول جانی خیل روی دست گرفته نشود، برخی ولسوالی‎های دیگر نیز با سقوط رو به رو خواهد شد.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG