لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۴

فیض‌الله ذکی: سطح کاریابی کاهش و میزان فقر بلند رفته‌است


وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان می‌گوید که سطح کاریابی در این کشور کاهش یافته و میزان فقر نیز بلند رفته‌است.

وزارت کار و امور اجتماعی و شهدا و معلولین افغانستان می‌گوید پس از سال 2014 میلادی و خروج اکثر نیروهای بین المللی، سطح بی‌کاری و فقر در این کشور افزایش یافته‌است.

این موضوع را فیض الله ذکی سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی، روز دو شنبه حین تشریح پالیسی جدید کاریابی این وزارت به روئسای امور کار و اجتماعی مطرح کرد.

فیض الله ذکی
فیض الله ذکی

او گفت:

"ارقام بانک جهانی نشان می‌دهد که نیروی کار افغانستان 8.5 میلیون است و از این جمله 6.8 میلیون آن مشغول کار و 1.9 میلیون آن یا کاملاً بی‌کار یا هم شغل‌های ناپی‌دار دارند."

آقای ذکی افزود که مشکل بی‌کاری و فقر اقتصادی در افغانستان با انتقال مسئولیت‌های امنیتی از نیروهای بین المللی به نیروهای امنیتی افغان، به میان آمد.

وی افزود که این وضعیت نه تنها در شهرهای بزرگ افغانستان، بلکه در قرا و قصبات این کشور نیز روی زنده‌گی طبقه کارگر تاثیر سو گذاشته‌است.

سرپرست وزارت کار، امور اجتماعی و شهدا و معلولین گفت که این وزارت با در نظرداشت مشکل بی‌کاری و فقر اقتصادی، پالیسی جدید کاریابی را ترتیب و با وزارت‌های مربوط و سکتور خصوصی شریک ساخته‌است.

وی ابراز امیدواری کرد که وزارت‌ها و سکتور خصوصی به اساس تفاهمنامه که با حکومت دارند، پلان‌های جدید کاریابی را ترتیب و عملی کنند.

کارگران افغان نیز از عدم کار و مشکلات اقتصادی شان شکایت دارند.

ذبیح الله یکی از آنان در مورد گفت:

"نا امنی است کار و بار نیست در سر چوک هزاران تن بی‌کار نشسته‌اند از حکومت می‌خواهم که به جوانان جهت پیشبرد زنده‌گی شان زمینه کار را فراهم نماید."

اما آگاهان امور اقتصادی به این باور اند که حکومت باید سکتور خصوصی را تقویت نماید تا از آن طریق به جوانان زمینه کار فراهم شود.

تاج محمد اکبر یکی از آنان در مورد به رادیو آزادی گفت:

"در شرایط کنونی حکومت نمی‌تواند زمینه کار را فراهم کند چون با محدودیت‌های مواجه است برای این‌که اقتصاد رشد کند حکومت مکلف است تا از سکتور خصوصی حمایت نماید این یک امر لازمی است که توسط آن هم زمینه رشد اقتصادی به میان می‌آید و هم زمینه کاریابی فراهم می‌گردد."

به گفته آقای اکبر، نا امنی یکی از عمده ترین مشکلات در برابر رشد سرمایه گذاری است.

وی همچنان تاکید دارد که حکومت برای کاهش سطح بی‌کاری باید نخست به امنیت توجه نماید تا باشد که سکتور خصوصی با خاطر راحت در زمینه رشد سرمایه گذاری و ایجاد زمنیه کار، فعالیت نماید.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG