لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۳

نگرانی‌ها در پیوند به سقوط احتمالی ولسوالی آقچه جوزجان


مردم آقچه از گسترش نا امنی‌های روز افزون در ترس و هراس به سر می‌برند.

جنگ در ولسوالی آقچه ولایت جوزجان روزبه‌روز طولانی‌تر شده تاجران، کسبه کاران، دوکانداران و شماری از مردم آقچه را سخت نگران ساخته‌است.

در حالی‌که شهر آقچه حیثیت یک ولایت صنعتی را داشته و قالین این شهر از شهرت جهانی برخوردار است در این روزها بازار آقچه حالت سکوت را اختیار کرده و خرید و فروش درین شهر به کلی ختم است.

قالین افغانی در ولسوالی آقچه
قالین افغانی در ولسوالی آقچه

حاجی عبدالقادر پولاد مسئول انجمن حرمت در جوزجان می‌گوید هر روز در چهار طرف جنگ است، مردم به شهر‌های دیگر در حالت فرار هستند و امنیت به کلی نیست.

وی می‌گوید تاجران و پولداران همه فامیل‌های شان‌را از این شهر به شهرهای دیگر انتقال دادند و کسانی‌که اقتصاد شان ضعیف است مجبور و در بین جنگ گیر مانده‌اند.

او افزود:

"بیشتر از یک هفته می‌شود که مردم آقچه در وضعیت بد امنیتی قرار دارند، جنگ‌ها تهدید شان می‌کند متاسفانه عملیات گستردۀ که وعده داده شده عملی نشده و مردم در حال فرار از خانه‌های شان اند."

ولسوالی آقچه که احتمال سقوط آن از جانب مسئولان نیز بگوش می‌رسد در طی دو روز گذشته قریه‌های بیش کپه، ینگی اریغ، خانقاه ترکمنیه، قلیچ آباد و چندین قریه دیگر نیز در کنترول طالبان قرار گرفته و مسئولان محلی آقچه را نیز نگران ساخته‌است.

انه مراد شاهی سرپرست ولسوالی آقچه در یک تماس تلیفونی به رادیو آزادی گفت که مخالفین مسلح دولت ساعت به ساعت به استقامت مرکز شهر آقچه پیشروی می‌کنند.

به‌گفته شاهی تا هنوز به خاطر واپس‌گیری قریه‌‌های از دست رفته هیچ نوع کمکی برای آن‌ها صورت نگرفته‌است.

وی گفت:

"بعد از آن‌که ما پوسته‌های امنیتی قریه بیش کپه را از دست دادیم شام روز گذشته بار دیگر دو پوسته قریه قلیچ آباد را نیز طالبان تصرف کردند. ما از دولت مرکزی خواهان کمک‌های عاجل هستیم. در غیر آن که کمک برای‌ما نرسد آقچه سقوط می‌کند."

در همین حال لطف الله عزیزی والی جوزجان می‌گوید که آن‌ها با مرکز در تماس هستند و به زودی یک عملیات تصفیوی را در اطراف آقچه عملی می‌کنند.

والی جوزجان در مورد این تصمیم گفت:

"تصمیم‌های خوبی گرفته شد. به این معنی تصمیم گرفته شد که تا آخرین لانه‌های دشمن در مناطق نا امن ولسوالی‌های پنجگانه آقچه از بین برده خواهد شد."

ولسوالی آقچه که در ۵۵ کیلومتری شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان در شمال مسیر شاهراه عمومی مزار - شبرغان موقعیت دارد و ۱۷روز به این طرف تحت تهدید بلند مخالفین مسلح دولت قرار داشته و هر رروز یکی دو پوسته امنیتی در اطراف این شهر بدست طالبان سقوط می‌کند.

مسئولان محلی آقچه با تائید این خبر می‌افزایند تا اکنون در مربوطات ولسوالی‌های مردیان، مینگجیک و آقچه بیشتر از ۲۰ قریه در کنترول طالبان قرار گرفته و اگر دولت مرکزی در این زمینه توجه جدی نکند احتمال سقوط آقچه دور از تصور نیست.

گزارش: عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG