لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۴:۱۵

رئیس جمهور برای بررسی چگونگی بازداشت آصف مهمند حکم صادر کرد


رئیس جمهور افغانستان حکم بررسی چگونگی بازداشت یک عضو شورای ولایتی بلخ را صادر کرد.

پس از بازداشت محمد آصف مهمند یک عضو شورای ولایتی بلخ، لوی سارنوالی افغانستان می‌گوید، رئیس جمهور حکم صادر کرده که این رویداد به گونه همه جانبه بررسی شود.

جمشید رسولی سخنگوی این نهاد عصر روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، هیچ مکتوبی برای بازداشت این عضو شورای ولایتی از سوی این نهاد صادر نشده‌است.

به گفته‌وی، بر اساس حکم رئیس جمهور، هیئتی به ریاست یکی از معاونین لوی سارنوالی و عضویت رئیس سارنوالی اختصاصی مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری، نماینده‌گان وزارت داخله، ریاست عمومی امنیت ملی و اداره مستقل ارگان‌های محلی، توظیف شده‌اند تا این رویداد را بررسی کند.

جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان
جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان

او گفت:

"در پیوند به این حادثه کدام حکمی بر گرفتاری و یا بازداشت ایشان (آصف مومند) از طرف اداره لوی سارنوالی وجود نداشته، موضوع به شکل همه جانبه از طرف این هیئت بررسی خواهد شد، چگونگی موضوع و اجرات از طرف ارگان‌ها و اشخاص مسئول و غیر مسئول همه مواردی است که از طرف این هیئت مورد تحقیق و بازپرس قرار گرفته و در نهایت امر تصمیم قانونی پیرامون این قضیه اتخاذ خواهد شد."

این در حالی است که منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ ادعا می‌کند که شب گذشته زمانی که محمد اصف مهمند عضو شورای ولایتی بلخ از کابل به میدان هوایی این ولایت رسید، بر اساس دستور لوی سارنوالی از سوی پولیس بازداشت شد.

به گفته وی، در جریان بازداشت این عضو شورای ولایتی، برخی افراد مسلح غیر مسئول وارد میدان هوایی مولانا جلال الدین محمد بلخی شده و در درگیری متقابل دو محافظ قوماندان امنیه نیز زخمی شده‌اند.

او ضافه کرد:

"در داخل میدان برای دستگیری آقای مهمند شخص قوماندان امنیه وظیفه گرفته بود و مشخصاً در داخل ترمینل میدان و صالون عمومی میدان شخص قوماندان امنیه داخل شده بود، ما تصاویر و اسناد هم داریم که در برخورد فزیکی دو محافظ شخص قوماندان امنیه زخمی شده‌است."

آقای فرهاد ورود محافظان عطا محمد نور والی بلخ برای بازداشت آقای مهمند به داخل میدان هوایی را رد می‌کند اما این را تأیید می‌کند که برخی محافظان والی بلخ پس از برخورد فزیکی به کمک پولیس به بیرون محوطه میدان هوایی، رفته بودند.

به اساس گزارش برخی رسانه‌ها اختلاف میان آصف مهمند عضو شورای ولایتی و عطا محمد نور والی بلخ بی سابقه نیست.

شماری از رسانه‌ها گفته‌اند که آقای مهمند هفته پیش به کابل آمده و ادعا کرده بود که برخی اسناد در باره فساد اداری والی بلخ و امتیاز دهی وی به نزدیکانش را به لوی سارنوالی ارائه خواهد کرد.

مهمند همچنان ادعا کرده بود که والی بلخ می‌خواهد وی را ترور کند.

اما سخنگوی والی بلخ می‌گوید که پیش از اظهارات آصف مهمند دفتر امنیتی ولایت بلخ نامۀ را به نهادهای امنیتی سپرد که در آن گفته شده که برخی افراد ناشناس می‌خواهند آقای مهمند را ترور کنند و مسئولیت آن را به دوش والی بلخ بگذارند.

سخنگوی والی بلخ
سخنگوی والی بلخ

از سوی دیگر، یک منبع معتبر امنیتی به شرط افشا نشدن نامش به رادیو آزادی می‌گوید، محمد آصف مهمند عضو شورای ولایتی بلخ شب گذشته از سوی محافظان عطا محمد نور والی آن ولایت بازداشت و پس از آن به امنیت ملی سپرده شده‌است.

منبع گفت، در حال حاضر آقای مهمند برای مصونیت جانی، نزد امنیت ملی نگهداری می‌شود.

نجیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله افغانستان خبر داده‌است که پولیس در بازداشت آقای مهمند هیچ نقشی نداشته‌است.

در پیوند به بازداشت آصف مهمند، سبحان مصباح کارشناس مسایل حقوقی چنین می‌گوید:

"اگر محافظین والی بلخ این کار را کرده باشد این موضوع بعد از تحقیقات از سوی سارنوالی معلوم خواهد شد و اگر دستور از طرف والی صاحب بلخ داده شده باشد مسلماً اینجا بحث مسئولیت متوجه خواهد شد، اگر سازماندهی کرده باشد مسلماً باید آن ها (عطا محمد نور) باید جوابگو باشد."

آقای مصباح می‌گوید که اگر محافظان آقای نور برای بازداشت آصف مهمند وارد میدان هوایی شده باشند، غفلت پولیس را نمایان می‌سازد چون به گفته وی، پولیس باید از ورود افراد غیر مسئول به داخل میدان، جلوگیری کند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG