لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۰

جنازه‌های قربانیان میرزا اولنگ به خاک سپرده شدند


قبل از ظهر امروز چهارشنبه پیکرهای قربانیان حادثه دره میرزا اولنگ ولسوالی صیاد ولایت سرپل طی مراسم خاص مذهبی تشییع و به هدیره امام زاده یحی ابن زید در شهر سرپل به خاک سپرده شدند.

محمد ظاهر وحدت والی سرپل که در این مراسم صحبت می‎کرد ضمن تقبیح این عمل هراس افگنان گفت که دیروز بعد از تصرف دره میرزا اولنگ توسط نیروهای دفاعی و امنیتی کشور مقامات محلی توانستند که سه گور دسته جمعی را کشف و تعداد ۵۲ جسد سربریده شده توسط هراس افگنان را که در بین آنان زنان، اطفال خورد سن و محاسن سفیدان نیز وجود داشتند بیرون آورده و تعداد ۲۸ جسد این قربانیان که قابل انتقال بود را به شهر سرپل انتقال و بعد از ادای نماز جنازه آنان با یک مراسم خاص مذهبی به هدیره امام زاده یحی به خاک سپرده شدند.

نماز جنازه قربانیان میرزا اولنگ
نماز جنازه قربانیان میرزا اولنگ

آقای وحدت به ادامه صحبت هایش گفت:

"این عمل را من به شدید ترین الفاظ تقبیح می‎کنم و شما در جریان هستید که نیروهای دلیر امنیتی ما توانستند که دره میرزا اولنگ را تصرف کنند و ما جمع بازمانده‎گان شهدا به منطقه رفتیم این اجساد قربانیان که شامل زنان، کودکان و بزرگ سالان در بین شان بودند از سه گور دسته جمعی دریافت کردیم و ۲۸ جسد که قابلیت انتقال را داشت آوردیم."

شماری از بازمانده‎گان قربانیان این رویداد و باشنده‎گان شهر سرپل خواهان محاکمه عاملان این قتل دسته جمعی از دولت مرکزی هستند.

تعدادی از آن‎ها می‎گویند:

"عدالت می‎خواهیم. دولت باید انتقام خون جگر گوشه‎های ما را بگیرد. این طفل خورد سن چه گناه داشت؟ این سیاسر را گناه‎اش چه بود؟ این پیر و ناتوان به طالب چه کرده بود که سربریده و قتل عام کرده و سلاخی کرده؟ اسلام همین را گفته؟ قرآن همین را گفته؟ تو مسلمان هستی؟ چرا؟ به پیشگاه خداوند در روز جزا چه جواب داری؟ من از بزرگان می‎خواهم تقبیح کردن، بد گفتن درد را دوا نمی‎کند فقط و فقط اجرات و عمل نمایند و عدالت را پیشه کنند. بس است دیگر نمی‎خواهیم کشته شویم."

نیروهای افغان در میرزا اولنگ
نیروهای افغان در میرزا اولنگ

این در حالیست که یک هفته قبل هراس افگنان بعد از تصرف دره میرزا اولنگ تعدادی از افراد ملکی را در این دره تیر باران و سربریده و به گورهای دسته جمعی دفن نموده بودند.

طالبان مسلح مکرراً کشتار ملکیان در میرزا اولنگ سرپل را رد کرده‎اند.

گروه داعش مسئولیت این رویداد را بدوش گرفته وبه رسانه‎ها گفته بود که نظامیان وابسته به این گروه تعداد ۵۴ تن از باشنده‎گان این دره را به قتل رسانیده‎اند.

گزارش: عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG