لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۸

شماری از هراتیان کشتارهای اخیر ملکیان در افغانستان را محکوم کردند


وقوع حملات اخیر تروریستی در افغانستان واکنش تند باشنده‎گان ولایت هرات را بر انگیخته‎است.

صدهاتن از هراتیان در یک گردهمایی کشتار افراد ملکی از سوی گروه‎های تروریستی در افغانستان را محکوم کرده‎اند.

این افراد سازمان ملل متحد، ایالات متحده امریکا و حکومت افغانستان را در امر مبارزه با گروه‎های تروریستی در افغانستان به بی پروایی متهم ساختند.

این گردهمایی از سوی مجمع مردمی هرات برگزار شده‎بود.

این باشنده‎گان هراتی در یک گردهمایی نسبت به کشتار افراد ملکی از سوی گروه‎های تروریستی واکنش نشان دادند.

نثار احمد مصدق برگزار کننده و یکی از مسئولین مجمع مردمی هرات حکومت افغانستان و سازمان ملل را به بی پروایی در برابر این گونه حوادث متهم کرد.

آقای مصدق همچنان ایالات متحده امریکا را به وعده خلافی در برابر پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن متهم ساخت.

مصدق: از وقتی که با امریکا پیمان امضا شده امنیت روز به روز بدتر شده‎است.
مصدق: از وقتی که با امریکا پیمان امضا شده امنیت روز به روز بدتر شده‎است.

او افزود:

"درین گردهمایی هدف ما از تقبیح اعمال تروریستان، جانی‎ها، وحشی‎ها که به جان مردم میافتند و باعث قتل عام مردم افغانستان حتی در عبادتگاه‎های ما شده‎اند ولی نه سازمان ملل پرسان کرده است، نه کدام جلسه به این ارتباط می‎گیرد و اصلا به فکر افغانستان نیست.

پیام دیگر ما به امریکا است که پیمان امینتی را با دولت افغانستان امضا کرده‎است ولی از وقتی که پیمان امضا شده‎است امنیت روز به روز بدتر شده‎است."

این باشنده‎گان کشتار ملکیان را ضد بشری خوانده و از حکومت افغانستان و نهادهای حقوق بشری خواستند که نسبت به پیگیری رویدادهای اخیر خونین در افغانستان بی تفاوت نباشند.

شماری از آنان می‌گویند:

"خواست ما و خواست ملی از حکومت تامین امنیت است و عزم جدی در مبارزه با مخالفان مسلح دولت و ترویستان است.

بر علیه طالب وداعش جان می‌دهیم و سر می‌گذاریم که وطن ما را به خاک و خون کشانده‌اند، هر کس که می‌خواهد باشد به وطن ما خیانت کند به جلویش می‌استیم.

تروریستانی که وارد افغانستان شده‌اند، این‌ها داخلی و خارجی هستند، این‎ها خوب و بد ندارند، داعش، طالب و القاعده همه تروریست هستند."

از سوی هم جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‎گوید که نیروهای امنیتی تلاش‎های جدی را بخاطر تامین امنیت این ولایت روی دست دارند، اما آقای فرهاد سهل انگاری برخی از مقامات امنیتی در پیشبرد وظایف شان را رد نمی‎کند.

او افزود:

"برطرفی‎های‎که در پولیس صورت گرفت عوامل آن غفلت وظیفوی، سهل انگاری، نداشتن کارآیی لازم و بعد مدیریتی بود. به دلیل این‎که در هرات جذابیت‎های اقتصادی وجود دارند، در این جا نیاز است که توجه بیشتر صورت گیرد."

سرپل
سرپل

در یکی دو ماه اخیر افغانستان شاهد مرگبارترین حملات تروریستی بوده‎است.

حمله موتر بمب در چهارراهی زنبق در کابل، حمله انتحاری در مسجد جوادیه هرات و کشتار غیر نظامیان در میرزا اولنگ ولایت سرپل از خونبار ترین حملات تروریستی در افغانستان بوده‎اند.

در پی بروز واقعات تروریستی و کشتن افراد ملکی حکومت افغانستان واکنش نشان داده اما مردم این عکس العمل را برای سرکوب مخالفان مسلح دولت کافی نمی‎دانند.

برگزار کننده‎گان گردهمایی امروز در ولایت هرات قطعنامه را نیز صادر کرده‎اند و می‎گوید این قطعنامه را به سازمان ملل، شورای امنیت و ولسی جرگه افغانستان می‎فرستند.

شاه پور صابر- هرا ت

XS
SM
MD
LG