لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۱

نگرانی‌های شماری از باشنده‌های بلخ از افزایش تحرکات شورشیان


ساکنان ولسوالی‎های چهاربولک و چمتال ولایت بلخ از فعالیت مخالفین مسلح و افزایش تحرکات مسلحانه آنان خبر می‎دهند.

آنان می‎گویند از دو روز به این سو در حملات طالبان مسلح بر مناطق جوی شیر، شش پیکان، زیک زیک و مسجد سفید ولسوالی‎های چهاربولک و چمتال افراد ملکی کشته و مجروح شدند.

عتیق الله و محمد نجیب دو تن از ساکنان ولسوالی‎های چهاربولک می‎گویند که شب گذشته در اثر حمله طالبان مسلح بر قریه شش پیکال ولسوالی چهاربولک به شمول سه پولیس محلی چهار فرد ملکی مجروح شده و یک تن دیگر کشته شد.

عتیق الله: طالبان مردم محل را اخطار دادند که ساحات خود را ترک کنند.
عتیق الله: طالبان مردم محل را اخطار دادند که ساحات خود را ترک کنند.

به گفته آنان که طالبان مردم محل را مجبور به فرار از مناطق خود می نمایند.

عتیق الله باشنده ولسوالی چهاربولک در مورد گفت:

" طالبان مسلح بر مناطق ما حمله کردند مردم محل را اخطار دادند که ساحات خود را ترک کنند و در غیر آن کشته خواهند شد. پولیس محلی و نیروهای قوماندان امنیه چهاربولک اندک ترین توجه به وضعیت مردم ندارند و پوسته‎های شان را ترک کرده فراری شده‎اند."

نجیب که در حمله امروز طالبان بر منطقه شش پیکال ولسوالی چهار بولک برادرش کشته شده‎است، به رادیو آزادی گفت دولت محلی بلخ توانایی مدیریت جنگ علیه طالبان را ندارد و هر روز مردم قربانی جنگ می‎شوند.

وی گفت که برادرش بر اثر برخورد مرمی هاوان بر منزل شان کشته شد و حتا دولتی برای انتقال وی به شفاخانه به آنان کمک نکرده‎است.

وی گفت برادر کشته شده اش متین نام داشت و ۵۵ ساله بود.

نجیب افزود:

" طالبان آمدن و هنگامی که جنگ آغاز شد یک مرمی آوان در داخل خانه ما برخورد نمود، دو تن از خانم‎ها مجروح شدند و برادرم کشته شد."

نیروهای افغان در بلخ
نیروهای افغان در بلخ

شیر جان درانی سخنگوی پولیس بلخ حملات طالبان بر ساحات مختلف ولسوالی‎های چمتال و چهاربولک را تائید می‎کند و می‎گوید طالبان شب هنگام بر پوسته‎های پولیس محلی حمله ور می‎شوند و مردم را مجبور به پرداخت پول و زکات می‎کنند.

وی تائید کرد که به دلیل فشار طالبان مردم ولسوالی چهاربولک ساحات مسکونی خود را ترک نموده و به دیگر مناطق بلخ فراری شده‎اند.

او گفت:

" طالبان دشمن مردم هستند و شب هنگام بر ساحات مسکونی آنان و پوسته‎های امنیتی حمله می‎کنند، از مردم پول و زکات می‎خواهند و مردم را آزار و اذیت می‎کنند."

ساکنان ولسوالی چمتال نیز می‎گویند که طالبان مسلح منطقه مسجد سفید را در تصرف خود گرفته و در نزدیک به ده قریه این منطقه تسلط کامل دارند.

نصرت الله جمشیدی سخنگوی قول اردوی شاهین از ادامه عملیات نظامی نیروهای دولتی در ساحات مربوط به ولسوالی چمتال خبر می‎دهد و می‎گوید که ولسوالی چهاربولک به گونه کامل در اختیار قوت‎های دولتی است.

این در حالیست که ساکنان چندین قریه ولسوالی چهاربولک از حضور گسترده طالبان در مناطق خود شکایت داشته و خواهان راه اندازی عملیات وسیع علیه طالبان مسلح هستند.

ذبیح الله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان معرفی می‌کند درگیری‎ میان طالبان مسلح و نیروهای افغان در این دو ولسوالی را تائید کرده‌است.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG