لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۶

مسئولان: شماری از زنان کندز به مواد مخدر معتاد شده‌اند


بر اساس گفتۀ‌های مسئولان ریاست مبارزه با مواد مخدر کندز، شمار معتادین مواد مخدر درین ولایت رو به افزایش است و حتی زنان نیز شامل معتادین شده‌اند.

عبدالبصیر مُرشد رئیس مبارزه با مواد مخدر کندز در صحبت با رادیو آزادی گفت که از ۸ سال بدین‌سو کشت و زرع کوکنار در این ولایت به صفر تقرب نموده، اما وی افزود که تعداد معتادین مواد مخدر در این ولایت رو به افزایش است.

آقای مُرشد افزود که هم‌اکنون تعدادی از زنان نیز در کندز به مواد مخدر معتاد شده‌اند.

وی افزود:

"معتادین مواد مخدر با گذشت هر روز در حالی افزایش است نه‌تنها مردها به این معضله سردچار شده‌اند، حتی زنان نیز به مواد مخدر معتاد شده‌اند، هرچند ارقام دقیق وجود ندارد، اما بیش‎تر از ۳۰ هزار تن در کندز به مواد مخدر معتاد اند."

معتادین مواد مخدر
معتادین مواد مخدر

مُرشد افزود که آمار معتادین مواد مخدر در کندز به بیش از ۳۰ هزار نفر می‌رسد.

بر اساس معلومات هم‌اکنون در کندز زنان نیز به این پدیده ضد انسانیت مبتلا شده‎اند.

یک زن کهن سال از چندین سال به این‌سو مواد مخدر استفاده می‌کند، وی در این مورد به رادیو آزادی چنین گفت:

"مرا مشکلات اقتصادی، نیازمندی‌ها، بی‌چاره‌گی و ناداری مجبور ساخته تا مواد مخدر بکشم و غم‌های خود را همرایش دور کنم، اما حالا من از دولت می‌خواهم که همرایم کمک کند تا مواد مخدره ترک کنم و دوباره صحت‌یاب شوم."

با این حال خانم دیگری که به این پدیده شوم مبتلا شده‎است می‌گوید که خشونت‌های خانواده‌گی و مشکلات اقتصادی وی را وا داشته تا با مواد مخدر آشنا شود.

وی افزود:

"من در خانه‌های مردم کار می‌کنم و روزانه برایم ۱۵۰ افغانی می‌دهند و پولِ را که دریافت می‌کنم با آن مواد مخدر می‌خرم، مواد مخدر در هر گوشه‌ای شهر پیدا می‌شوند، دولت باید همرایم کمک تا مواد مخدره را ترک کنم."

کندز
کندز

از سویی هم داکتر عبدالقدوس میاخیل رئیس شفاخانه ۱۰۰ بستر تداوی معتادین مواد مخدر در کندز به رادیو آزادی گفت که در ولسوالی قلعۀ‌زال این ولایت بیش‌تر زنان به مواد مخدر معتاد شده‌اند.

وی افزود:

"ما به والی صاحب کندز و به شورای ولایتی پیشنهاد نمودیم تا در این ولایت یک شفاخانه ۲۰ بستر را برای تداوی زنان معتاد اعمار کنند، تا زنان که قصد ترک کردن مواد مخدر را دارند مشکلات شان در منطقه حل گردد."

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG