لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۳

شماری از فعالان مدنی بلخ رویداد خونین مسجد امام زمان را تقبیح کردند


شماری از فعالان مدنی ولایت بلخ
شماری از فعالان مدنی ولایت بلخ

ده‌ها تن از فعالان مدنی بلخ و شماری از وکلای شورای ولایتی حملات انتحاری و مسلحانۀ روز جمعه بر مسجد امام زمان در کابل را تقبیح نموده و از حکومت خواهان تأمین امنیت در سر تا سر کشور شدند.

این فعالان مدنی در گردهمایی اعتراض آمیزی که به همین منظور در مقر شورای ولایتی بلخ داشتند، گفتند که انجام چنین حملات بر دسته‌های مذهبی و بر اماکن مقدس هیچ گاهی باعث ایجاد تفرقه در میان مذاهب مختلف نشده و حس وحدت و همدلی را میان افغان‌ها بیشتر می‌سازد.

تعدادی از این اعتراض کنندگان گفتند:

" اسم من، مرتضی است این‌گونه حملات نمی‌تواند روحیه وحدت میان اقوام و مذاهب را در افغانستان ضعیف بسازد. انجام چنین حملات وحشیانه باعث تقویت حس برادری و هم دیگر پذیری میان افغان‌ها می‌شود."

" اکبر پاچا هستم، چنین حملات باعث خواهد شد که مردم افغانستان نسبت به گذشته بیشتر ابراز نفرت و بد بینی نسبت به گروه‌های تروریستی داشته باشند و علیه آن‌ها ایستادگی و مبارزه کنند، تروریستان دشمنان جان و دین مردم افغانستان هستند."

مسجد امام زمان
مسجد امام زمان

اعضای شورای ولایتی بلخ می‌گویند که گروه‌های شورشی بخصوص داعشی‌ها و طالبان در تلاش ایجاد نفاق و از بین بردن وحدت میان اقوام ساکن در کشور بوده و به همین دلیل بر اماکن مقدس مذهبی حمله می‌کنند.

هاشم عظیمی یک وکیل شورای ولایتی بلخ در رابطه می‌گوید:

" داعشی‌ها این حمله را انجام داده و آن‌ها در عراق هم چنین اهداف داشتند، حالا می‌خواهند میان افغان‌ها نفاق و تفرقه افگنی کنند."

در حملات انتحاری و مسلحانۀ روز جمعه بر مسجد امام زمان در منطقه قلعۀ نجارهای شهر کابل به شمول هفت زن و یک کودک ۲۸ تن کشته شده و بیش از به ۵۰ تن دیگر مجروح گردیدند

گروه داعش مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته‌است.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG