لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۵

کاووسی: شمار تلفات حمله مخالفان مسلح بر مسجد امام زمان افزایش یافته است


وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که تعداد تلفات حمله مخالفان مسلح بر مسجد امام زمان در کابل به ۲۸ تن رسیده‌است.

اسماعیل کاووسی مسئول روابط عامه این وزارت روز شنبه به رادیو آزادی گفت که بیش از ۵۰ زخمی از این رویداد نیز به شفاخانه‌های شهر کابل انتقال شده‌اند.

وی وضعیت صحی تعدادی از زخمی‌ها را وخیم خواند:

"آخرین جزئیات چنین است که در این رویداد ۲۸ کشته و بیش از ۵۰ تن زخمی شده‌اند حالت مریضان تحت کنترول است یک تعداد محدود وضعیت‌شان مشکلات دارد که انشاالله به اثر سعی و تلاش داکتران آنهم برطرف خواهد شد."

آقای کاووسی گفت که به شمول زنان و اطفال اکثر قربانیان این رویداد افراد ملکی اند که برای عبادت در مسجد جمع شده بودند.

وی تائید می‌کند که سه زن نیز مشمول کشته شده‌های این رویداد هستند.

افراد مسلح که بعداً گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش آنان را مربوط به این گروه خواند روز جمعه بالای نمازگزاران در مسجد امام زمان در منطقه قلعۀ نجارهای خیرخانه مربوط حوزه یازدهم امنیتی حمله کردند.

این مسجد مربوط به اهل تشیع بوده و شماری زیادی از مردم برای ادای نماز جمعه در آن‌جا گرد آمده بودند.

نجیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله افغانستان تعداد حمله کننده‌ها بر مسجد امام زمان را چهار تن خوانده‌است.

در حدود یک ماه گذشته این سومین حمله گروهی مخالفان مسلح است که بالای شیعه‌ها در افغانستان صورت می‌گیرد، حمله بر مسجد جوادیه در هرات و همچنان حمله در منطقه میرزا اولنگ در ولایت سرپل صورت گرفت که ده‌ها تن از شیعه‌ها در آن توسط مخالفان مسلح کشته شدند.

حق نواز حقیار معاون محافظوی قوماندانی امنیه کابل به رادیو آزادی گفت، بر اساس معلومات آنان، حمله کننده‌ها یونیفورم پولیس را بر تن داشتند، اما وی گفت که تحقیقات بخاطر روشن شدن چگونگی رویداد جریان دارد.

حق نواز حقیار معاون محافظوی قوماندانی امنیه کابل
حق نواز حقیار معاون محافظوی قوماندانی امنیه کابل

وی افزود:

"اطلاعات در مورد استفاده از یونیفورم وجود دارد، اما تحقیقات جدی در مورد ادامه دارد، این پیش از وقت است که به گونه کامل تائید کنیم اما دشمن از هر گونه لباس استفاده می‌کند از لباس ملا، لباس مردم عام، لباس نیروهای امنیتی و حتی از چادری زنان استفاده می‌کنند."

آقای حقیار می‌گوید که آمادگی‌ها برای تأمین امنیت مساجد و محلات عامه وجود دارد اما مخالفان مسلح از تاکتیک‌های مختلف استفاده می‌کنند.

علمای دین، سیاسیون، اعضای شورای ملی و مردم عام این گونه حملات را تاکتیک جدید و تلاش مخالفان مسلح برای ایجاد اختلافات مذهبی در افغانستان می‌دانند.

آنان از مردم می‌خواهند تا در چنین حالت وحدت‌شان را حفظ کنند.

جاویدحسن زاده

XS
SM
MD
LG