لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۱

سپیدار: اظهارات سمیع الحق بیانگر حمایت پاکستان از گروه‌های تروریستی است


ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی می‌گوید، اظهارات تازه مولانا سمیع الحق این را نشان می‌دهد که حمایت از گروه‌های تروریستی در پاکستان وجود دارد و حکومت پاکستان و گروه‌های سیاسی آن کشور نمی‌خواهد تا بر ضد گروه‌های تروریستی اقدام شود.

ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان می‌گوید، اظهارات مولانا سمیع الحق یکی از واقعیت‌های تلخ است که در پاکستان موجود است.

جاوید فیصل معاون سخنگوی این ریاست روز یک شنبه به رادیو آزادی گفت، مولانا سمیع الحق و برخی چهره‌های مذهبی دیگر به کمک حکومت پاکستان از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند.

جاوید فیصل
جاوید فیصل

او گفت:

"مولانا سمیع الحق و دیگر رهبران مذهبی که در پاکستان رهبری احزاب سیاسی را دارند، آنان به کمک حکومت پاکستان از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند، این از همان بحث‌های است که حکومت افغانستان همیشه آن را ابراز داشته، وی "مولانا سمیع الحق" این بحث را تحقق داد که در پاکستان تروریست‌ها موجود است."

مولانا سمیع الحق رهبر جمعیت علما و شورای دفاع پاکستان در تازه ترین سخنان خود گفته‌است، افراد وی در افغانستان به جنگ ادامه می‌دهند و حکومت پاکستان باید شبکه حقانی را از بین نبرد.

این اظهارات پس از آن صورت می‌گیرد که هفته گذشته رئیس جمهور امریکا هنگام اعلام استراتیژی جدید اش برای افغانستان و آسیای جنوبی به پاکستان هشدار داد تا از حمایت گروه‌های تروریستی که بر مردم و منافع امریکا حمله می‌کنند دست بردارد.

دونالد ترامپ گفته‌است، تروریست‌ها در پاکستان پناهگاه‌ها دارند و آن کشور باید در برابر شبکه حقانی و طالبان اقدام کند.

دونالد ترمپ
دونالد ترمپ

از سوی دیگر وزیر خارجه پاکستان گفته‌است، طالبان به داشتن پناهگاه در پاکستان ضرورت ندارند، زیرا به گفته وی این گروه در افغانستان آزادانه فعالیت می‌کنند.

خواجه محمد آصف روز جمعه در صحبت با جیو نیوز پاکستان گفته‌است، ستراتیژی جدید امریکا برای افغانستان تلاشی است برای پنهان کردن ناکامی‌های امریکا درین کشور.

اما حکومت افغانستان این اظهارات وزیر خارجه پاکستان را رد کرده و آن را غیر مسئولانه خوانده‌است.

در همین حال برخی کارشناسان افغان می‌گویند، بدون شک این اظهارات خلاف حسن همجواری و قوانین جهانی است و پاکستان مکلف است که از چنین اظهارات جلوگیری کند.

قدرت الله زواک یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت:

"بدون شک این اظهارات از لحاظ حسن همجواری، قوانین بین المللی و پالیسی رسمی میان هر دو کشور قابل قبول نیست و به حکومت پاکستان این مکلفیت راجع می‌شود تا از چنین گروه‌ها جلوگیری کند تا در افغانستان و منطقه صلح و ثبات به میان بیاید."

آقای زواک می‌گوید، اگر پاکستان برای سرکوب تروریست‌ها در خاک خود آماده نشد، ضرورت است تا امریکا و جامعه جهانی فشارها بر این کشور را افزایش دهند.

به گفته وی، وارد کردن برخی تعزیرات و به کار گیری گزینه‌های ممکن دیگر می‌تواند بخشی از فشارهای لازم بر پاکستان باشد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG