لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۷

نیکلسن: فشارها بر مخالفین تا وادار ساختن آن‌ها به مذاکرات صلح ادامه می‌یابد


حمید مومند رئیس رادیو آزادی در کابل حین مصاحبه اختصاصی با جنرال جان نیکلسن قوماندان ماموریت حمایت قاطع، در کابل
حمید مومند رئیس رادیو آزادی در کابل حین مصاحبه اختصاصی با جنرال جان نیکلسن قوماندان ماموریت حمایت قاطع، در کابل

قوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع در افغانستان می‌گوید به هدف حاضر ساختن مخالفین مسلح به گفتگوهای صلح فشارهای نهایی بر این گروه‌ها وارد خواهد شد.

جنرال جان نیکلسن روز شنبه در یک مصاحبه اختصاصی به رادیو آزادی گفت که در کنار افزایش فشارها در داخل این‌کشور فشار بیرونی باید بر پناهگاه‌های مخالفان مسلح وجود داشته باشد.

اما وی مشخص نساخت که چگونه فشار باید در بیرون از افغانستان بر پناهگاه‌های مخالفین مسلح وارد شود.

وی همچنان گفت که گفتگوهای دپلوماتیک با روسیه، ایران و سایر کشورهای همسایه افغانستان می‌تواند زمینه ساز برای مذاکرات صلح باشد.

جنرال جان نیکلسن قوماندان ماموریت حمایت قاطع در افغانستان
جنرال جان نیکلسن قوماندان ماموریت حمایت قاطع در افغانستان

وی افزود:

"امیدواری ما این‌است که فشاری را که ما در داخل افغانستان بر مخالفین مسلح میآوریم این فشار بر پناهگاه‌های بیرونی آنان نیز آورده شود، گفتگوهای دپلوماتیک با روسیه، ایران و دیگر کشورهای همسایه افغانستان نیز شرایط برای گفتگوهای صلح میان طالبان و حکومت را آماده می‌سازد و ما فشار نهایی را بر مخالفین مسلح حفظ خواهیم کرد تا زمانی که گفتگو‌های صلح را برای مردم این‌کشور فراهم سازیم."

جنرال نیکلسن در پاسخ به سؤالی که بر اساس استراتژی جدید امریکا آیا در خاک پاکستان عملیات صورت می‌گیرد یا خیر، گفت که صحبت‌ها در این مورد میان واشنگتن و اسلام آباد در عقب درهای بسته صورت گرفته‌است.

این در حالیست که چهار روز پیش رئیس جمهور دونالد ترمپ هنگام اعلام استراتژی جدید امریکا، پاکستان را منبع انتشار خشونت در برخی کشور‌ها خوانده گفت کشورش در باره پایگاه‌های شورشیان در پاکستان خاموش نخواهد نشست.

وی همچنان گفت که تروریستان در هر جای که باشند مورد حملات امریکا و ناتو قرار خواهند گرفت.

پیش از این حکومت افغانستان بارها تأکید کرده‌است که تروریستان در بیرون از این کشور پناهگاه‌ها دارند و تا زمانی که این پناهگاه‌ها از بین برده نشوند حملات در این کشور ادامه خواهند یافت.

مقام‌های افغان تأکید کرده‌اند که جهان به خاطر از بین بردن لانه‌های تروریزم بر پاکستان فشار وارد کند و گفته اند که این مسئله نه تنها بر امنیت افغانستان بلکه بالای امنیت منطقه و جهان نیز تأثیر مثبت خواهد داشت.

از سوی هم حکمت الله اعظمی یک محقق مرکز مطالعات صلح و خشونت می‌گوید امریکا و جهان برای از بین بردن لانه‌های تروریزم بر پاکستان فشار‌های اقتصادی وارد کند.

حکمت الله اعظمی یک محقق مرکز مطالعات صلح و خشونت
حکمت الله اعظمی یک محقق مرکز مطالعات صلح و خشونت

وی گفت:

"یکی از راه‌های که مؤثر این خواهد بود که فشار علیه طالبان و سایر گروه‌های مخالف وارد شود فکر می‌کنم اقتصادی خواهد بود بر همان راه‌های فشار آورده شود که آنان از لحاظ اقتصادی از آن تمویل می‌شوند، از لحاظ نظامی فکر نمی‌کنم فشار بر پاکستان زیاد مؤثر واقع شود."

اما کمیته امنیت ملی پاکستان بتازه گی اتهامات وارده از سوی امریکا را رد کرده و گفته که ایالات متحده باید تلاش‌هایش را روی نابود ساختن پناهگاه‌های جنگجویان در افغانستان متمرکز بسازد.

اما نجیب محمود آگاه مسایل سیاسی می‌گوید که در صورت عدم همکاری، پاکستان با مشکلات جدی وضع تحریم‌ها از جمله محدودیت بر دسترستی به بازار‌های مهم بین‌المللی مواجه خواهد شد.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG