لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۱

ادامه حملات راکتی پاکستان، کابل را واداشت تا به سازمان ملل مراجعه کند


رئیس جمهور محمد اشرف غنی از سازمان ملل متحد خواسته‌است تا برای جلوگیری از حملات راکتی پاکستان بر افغانستان اقدام جدی کند.

خواست توقف حملات راکتی از آن سوی خط دیورند بر خاک افغانستان مسئلۀ تازۀ نیست اما نخستین بار است که رئیس جمهور اشرف غنی به گونه جدی از سازمان ملل متحد تقاضا کرده که در برابر این حملات پاکستان اقدام کند.

نجیب آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که این خواست یک روز قبل در دیدار با تدامیچی یاماموتو در میان گذاشته شده‌است.

آقای آزاد افزود که به زودی حکومت افغانستان با نماینده سازمان ملل متحد در یک تیم مشترک کار در این رابطه را آغاز می‌کند.

نجیب آزاد
نجیب آزاد

او افزود:

"رئیس صاحب جمهور از نماینده خاص سازمان ملل متحد خواست تا کمیته‌های مشترک ایجاد شود و به زودترین فرصت روی این مشکل حملات راکتی از سوی پاکستان کار شود و گزارش آن به ریاست جمهوری ارائه شود."

در مورد این که نماینده خاص سازمان ملل متحد در پاسخ به خواست رئیس جمهور در مورد توقف حملات راکتی پاکستان که مشخص نشده اما پیش از این تدامیچی یاماموتو گفته که برای آوردن صلح و ثبات در افغانستان نقش کشورهای همسایه و منطقه بسیار مهم است.

از نزدیک به شش سال حملات راکتی از آنسوی خط دیورند به گونه وقفه‌ای بر مناطق شرقی افغانستان ادامه داشته که به گفته مقام‌ها سبب وارد شدن تلفات به افراد ملکی و بی‌جا شدن ده‌ها خانواده شده‌است.

اما با این همه پاکستان با رد این ادعا ها می‌گوید که حضور مخالفین مسلح امنیت در مناطق نزدیک خط دیورند را برهم زده‌است.

‎این در حالیست که پیش از این هم محمود صیقل نماینده خاص افغانستان در سازمان ملل متحد نگرانی‌اش را در پیوند به حملات راکتی از سوی پاکستان در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کرده و خواهان جلوگیری از آن شده‌است.

شماری از آگاهان مسایل سیاسی می‌گویند که این تقاضای رئیس جمهور از سازمان ملل متحد باید پیگیری شود.

محمود صیقل
محمود صیقل

​فاروق اعظم یکی از این آگاهان است:

"داکتر صاحب اشرف غنی که این سخن را زده است اگر جدی گرفته شود بهتر است تاکنون این حرف نه تنها از لحاظ نظامی جدی گرفته نشده بلکه از لحاظ بشری نیز به آن توجه صورت نگرفته‌است."

به گفته آقای اعظم نا امنی در دو طرف خط دیورند و حضور مخالفان مسلح در این مناطق سبب شده تا پاکستان بهانه کند که این حملات راکتی از سوی آن کشور صورت نمی‌گیرد.

وی گفت عملی شدن ستراتیژی جدید امریکا نیز می‌تواند در حل این مشکل موثر باشد.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG