لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۵

افغانستان اکنون پاکستان را همکار صلح نه بل طرف صلح می‎خواند


پس از تنش‎های اخیر میان کابل و اسلام آباد، افغانستان اکنون پاکستان را همکار صلح نه بل طرف صلح می‎خواند.

رئیس جمهور غنی می‎گوید، افغانستان از پاکستان صلح نمی‎خواهد بلکه با این کشور صلح می‎خواهد.

آقای غنی در مراسم معرفی رئیس شورای عالی صلح افغانستان تاکید کرد که پدیده انتحاری را دنیا تولید و برای افغانستان فرستاده‎است.

رئیس جمهور غنی روز یکشنبه در مراسم معرفی رئیس شورای عالی صلح تاکید کرد، صلح با پاکستان به معنای این است که دولت قوی و باعزت در افغانستان پذیرفته شود و کشورهای خارجی باید بدانند که دولت داری در این کشور معامله نخواهد شد.

غنی: صلح با پاکستان به معنای این است که دولت قوی و باعزت در افغانستان قبول و پذیرفته شود.
غنی: صلح با پاکستان به معنای این است که دولت قوی و باعزت در افغانستان قبول و پذیرفته شود.

او افزود:

"ما بارها گفته‎ایم و بازهم این را می‎گویم که ما صلح را از پاکستان نمی‎خواهیم بلکه صلح با پاکستان می‎خواهیم و صلح با پاکستان به معنای این است که دولت قوی و باعزت در افغانستان قبول و پذیرفته شود و دولت داری ما گپ معامله نیست این حق ماست که باید بدانند که افغانستان هدیه از سوی کسی نیست."

سال‎هاست که افغانستان برای دستیابی به کلید گم گشته صلح، درب پاکستان را کوبیده‎است، حکومت وحدت ملی در آغازین کارش، برای بهبود روابط با اسلام آباد، بیشتر از هر وقت دیگر کوشید .

سفر غنی به پاکستان در دو سال قبل از امروز
سفر غنی به پاکستان در دو سال قبل از امروز

و اما این روابط پس از آن به سردی گرائید که با هربار نشست‎های سه جانبه و چهار جانبه که پای مقام‎های امریکایی برتانیایی و چینایی نیز درمیان بود، به گفته برخی کارشناسان از سوی اسلام آباد با فرستادن هراس افگنان و پرتاب راکت به خاک افغانستان پاسخ داده شد.

در ماه‎های پسین کابل از این کشور به شورای امنیت سازمان ملل به گونه رسمی شکایت کرد و مقام‎های امریکایی از کانگرس تا وزارت دفاع این کشور نیز بارها گفته‎اند که مکان‎های امن تروریستان در پاکستان، امنیت افغانستان را به خطر انداخته‎است.

با این همه، رئیس جمهورغنی از جامعه جهانی می‎خواهد تا در پیوند به تحقق صلح در افغانستان این کشور را یاری رساند.

این خواست‎ها در حالی مطرح می‎گردند که هم اکنون مقام‎های امریکایی سرگرم رای زنی‎ها روی طرح ستراتیژی اداره رئیس جمهور ترمپ برای افغانستان هستند که گفته می‎شود در آن بیشتر به سرنوشت این کشور و وارد کردن فشارهای نظامی و سیاسی بر پاکستان تمرکز شده‎است.

در کنار این، فیصله‎های نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو که پنج شنبه هفته گذشته در شهر بروکسل برگزار گردید، بیشتر افغانستان را بر وارد کردن فشار از سوی جامعه جهانی بر پاکستان و نابودی پناهگاه‎های تروریستان در خاک آن کشور امیدوار ساخته‎است.

با این همه، این‎که شورای عالی صلح افغانستان با در نظر داشت امیدواری‎های تازه، تا چه پیمانه در کشانیدن پای طالبان اینبار پیروز خواهد شد، آقای غنی بر تلاش‎های جدی این شورا نیز تاکید می‎ورزد.

وی هم چنان از این شورا خواست تا برای پیشبرد موفقانه صلح سه اجماع یعنی اجماع اجتماعی، سیاسی و امنیتی تشکیل دهد و از تمامی احزاب، چهره‎های سیاسی، فعالان مدنی و عاملان دین خواست تا بسیج شوند.

خلیلی: پیامم به تمام مخالفان بخصوص تحریک طالبان این است که بیایید از جنگ دست بردارید.
خلیلی: پیامم به تمام مخالفان بخصوص تحریک طالبان این است که بیایید از جنگ دست بردارید.

از سوی دیگر، کریم خیلی که به گونه رسمی در یک فرمان رئیس جمهور غنی به حیث رئیس شورای عالی صلح معرفی شد، گفت:

"انتظار ما از جامعه جهانی و منطقه این است که با یک اجماع بین المللی ملت افغانستان را در راه رسیدن به صلح مورد حمالیت قرار دهد و پیام من از این تربیون به تمام مخالفان بخصوص تحریک طالبان این است که بیایید از جنگ دست بردارید."

با این همه، قدرت الله زواک یکی از کارشناسان سیاسی می‎گوید، سخنان رئیس جمهور غنی در پیوند به این‎که گفته‎است با پاکستان صلح می‎خواهد پیامش خواسته‎است تا پاکستان را به حاشیه بکشاند و به جهان برساند که پاکستان از تروریزم به حیث یک وسیله استفاده می‎کند.

وی می‎گوید با این پیام آقای غنی همچنان به جهان می‎فهماند که پاکستان به گونه مستقیم در برابر افغانستان اعلام جنگ کرده و منطقه را نیز به بحران کشانیده‎است و باید در برابر این کشور تصمیم قاطع گرفته شود.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG