لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۷

وزارت دفاع: ارسال سربازان بیشتر امریکایی با نیروهای افغان کمک می‌کند


وزارت دفاع افغانستان می‌گوید جامعه جهانی مکلفیت دارد که در جنگ افغانستان علیه تروریزم کمک کند.

وزارت دفاع افغانستان دستور ارسال سربازان بیشتر امریکایی به افغانستان را که از سوی وزیر دفاع امریکا صادر شد یک گام مهم خوانده و گفت جنگ علیه تروریزم یک جنگ جهانی است و ضرور است که این جنگ مشترکاً توسط جامعه جهانی و افغانستان پیش برده شود.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان جنرال دولت وزیری در صحبت به رادیو آزادی گفت جنگ افغانستان از سوی استخبارات منطقه مخصوصاً پاکستان دامن زده می‌شود.

او افزود:

"اضافه تر از ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان فعال هستند، بنااً جامعه جهانی در راس آن امریکا باید به افغانستان زیادتر کمک کنند تا این جنگ در افغانستان ختم شود. سربازان جدیدی که از ایالات متحده به افغانستان می‌آیند اینها در قسمت آموزش در قسمت مشوره دهی در قسمت تسلیح و تجهیز و در قسمت پلانگذرای به ما کمک می‌کنند. و تا زمانی که قوای هوایی ما به پا استاد می‌شود در قسمت قوای هوایی هم به ما کمک می‌کنند."

جیز متیس وزیر دفاع امریکا هم در وقت اعلان ارسال سربازان بیشتر امریکایی به افغانستان گفت این سربازان برای بلند بردن ظرفیت‌های قوای افغان به این کشور می‌روند.

وزیر دفاع امریکا در مورد تعداد سربازان تازه نفس که به افغانستان می‌روند جزئیات نداد و اظهار داشت که این موضوع را بعد از بررسی آن در کانگرس در هفته بعد اعلان خواهد کرد.

هر چند رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ در مورد رقم سربازانی که به افغانستان خواهند رفت تا حال چیزی نگفته ولی قوماندانان قوای امریکا می‌گویند که این تعداد شاید تا ۵ هزار سرباز باشد.

وزیر دفاع امریکا در وقت اعلان تصمیم ارسال سربازان به افغانستان نگفت که این سربازان به کدام نقاط افغانستان می‌روند اما سخنگوی وزارت دفاع افغانستان دولت وزیری در این مورد به رادیو آزادی چنین گفت:

دولت وزیري
دولت وزیري

"آنها در مراکز تعلیمی مثلاً در کندهار، هرات، هلمند، مزارشریف، در جلال آباد، در گردیز و در کابل در مراکز آموزشی باما کمک می‌کنند."

یک تعداد از کارشناسان امنیتی هر چند ار سال سربازان بیشتر امریکایی را به افغانستان مفید می‌خوانند، ولی می‌گویند که بهتر است قوای افغان خوب تعلیم داده شوند و تجهیزات موثر به دست آنها گذاشته شود.

عبدالهادی قریشی یک تن از این کارشناسان به رادیو آزادی اظهار داشت:

"با فرستادن سربازان اضافی فرصت های کاری بیشتر می‌شود، اما در کنار این اگر به تجهیز، تمویل و آموزش نیروهای افغان کمک شود این بجای فرستادن نیروهای اضافی اقدامی بهتری خواهد بود."

وزیر دفاع امریکا همچنان گفت از زمان اعلان ستراتیژی نو امریکا برای افغانستان تا حال کدام سرباز نو امریکا به افغانستان نرفته است، اما احتمال دارد که این روند به زودی آغاز شود.

طبق ستراتیژی نو امریکا برای جنوب آسیا از جمله افغانستان علاوه بر تلاش‌های نظامی در داخل افغانستان کشورهای همجوار افغانستان نیز هدف قرار گرفته اند، از جمله پاکستان.

رئیس جمهور ترمپ در وقت اعلان ستراتیژی خود به وضاحت گفت پاکستان به آن افراطریان و تروریستانی که بر قوای امریکا در افغانستان حمله می‌کنند، پناه داده است و این عمل دیگر برای امریکا قابل تحمل نیست.

XS
SM
MD
LG