لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۸ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۹

وزارت دفاع، مخالفان مسلح را عامل اصلی افزایش تلفات ملکی می‎خواند


وزارت دفاع افغانستان مخالفان مسلح را عامل اصلی افزایش تلفات ملکی در کشور می‎خواند.

این وزارت می‎گوید پنهان شدن مخالفین مسلح در محلات مسکونی سبب شده تا تلفات غیر نظامیان در نتیجه حملات هوایی افزایش یابد.

سخنگوی این وزارت روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت حکومت این کشور تلاش می‎کند تا تلفات ملکی را به صفر تقرب دهد.

دولت وزیری، مخالفان مسلح را مسئول اصلی افزایش تلفات ملکی خوانده گفت حفاظت از غیر نظامیان در صدر اجندای کاری آنان قرار دارد.

وزیری: وزارت دفاع متعهد به این است که تلفات ملکی به میان نیاید.
وزیری: وزارت دفاع متعهد به این است که تلفات ملکی به میان نیاید.

وی افزود:

"مسئول اصلی تلفات ملکی در کشور مخالفین مسلح و همین تروریست‎ها هستند که در بین مردم عام و محلات مسکونی جای گرفته و آنان را سپر می‎سازند و از آنان استفاده می‎کنند تا تلفات ملکی به وجود بیاید، وزارت دفاع متعهد به این است که تلفات ملکی به میان نیاید و این تلفات به صفر تقرب کند."

این سخنان در حالی مطرح می‎شوند که دفتر هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد یا (یوناما) اخیراً با نشر گزارشی گفته‎است که تلفات ملکی در نتیجه حملات هوایی در افغانستان در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ۴۳ درصد افزایش یافته‎است.

درین گزارش آمده که در شش ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی در نتیجه حملات هوایی، به‌شمول زنان و کودکان ۹۵ فرد ملکی کشته و ۱۳۷ غیر نظامی دیگر زخمی شده‎اند.

پیش از این یوناما گفته بود که در سه ماه اول سال ۲۰۱۷ میلادی در نتیجه حملات انتحاری و انفجاری بیش از ۷۰۰ فرد ملکی کشته و بیش از ۱۴۰۰ فرد ملکی دیگر در این کشور زخمی شده‎اند.

مأموریت حمایت قاطع تا کنون در مورد چگونگی افزایش تلفات ملکی در افغانستان در نتیجه حملات هوایی ابراز نظر نکرده، اما پیش از این با آنکه در برخی موارد انجام حملات اشتباهی را پذیرفته، اما روی جلوگیری از تلفات ملکی درین کشور تأکید کرده‎است.

قبل از این طالبان مسلح ادعاها در مورد مقصر بودن این گروه در پیوند به تلفات ملکی را رد کرده و نیروهای افغان و بین‌المللی را در این رابطه مسئول خوانده‎اند.

بهسود ننگرهار
بهسود ننگرهار

از سوی هم عبدالستار خواصی یک عضو ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت در برخی موارد گزارش‌دهی نادرست به نیروهای بین‌المللی سبب تلفات ملکی در چنین حملات می‎شود.

وی افزود:

"اگر حکومتداران جلو این گونه بمباردمان کورکورانه را نگیرد، با راپورهای غلط که می‎دهند آن را اصلاح نسازند، فاصله میان مردم و حکومت پیدا می‎شود و بالاخره این نظام به حالتی دچار خواهد شد که نه امریکا جلو آن را گرفته خواهد توانست و نه هم جامعه بین‌المللی."

پیش از این کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از تلفات افراد ملکی و هدف قرار گرفتن محلات عامه و مسکونی ابراز نگرانی کرده و از طرف‎های درگیر جنگ خواسته تا در جریان منازعه قوانین بین‌المللی در رابطه به جنگ را به‌گونه جدی مراعات کنند.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG