لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۸

وزارت دفاع: اگر پاکستان همکاری کند جنگ در افغانستان به‌زودی پایان می‌یابد


وزارت دفاع افغانستان در واکنش به اظهارات اخیر لوی درستیز پاکستان می‌گوید، اگر آن کشور تروریستان را در خاک‌اش پناه ندهد و آنان را تمویل و تجهیز نکند، جنگ این‌کشور پایان می‌یابد.

این سخنان در واکنش به اظهارات اخیر لوی درستیز پاکستان که گفته کشورش نمی‌تواند جنگ افغانستان را در خاک‌اش پیش ببرد، بیان شده‌است.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت اگر پاکستان بخواهد همکاری کند جنگ در افغانستان به‌زودی پایان می‌یابد.

دولت وزیري
دولت وزیري

او افزود:

"افغانستان از پاکستان نمی‌خواهد به این کشور بیاید و در مقابل تروریستان جنگ کند. قوای مسلح افغانستان این آرزو را دارد که آنان تروریستان را در خاک‌شان اجازه ندهند، آنان را تجهیز و کمک نکنند، اگر پاکستان بخواهد همکاری کند جنگ در افغانستان به‌زودی به پایان می‌رسد."

لوی درستیز پاکستان روز چهارشنبه در نشستی در پاکستان گفته که آن کشور بالاتر از ظرفیت‌اش با افغانستان همکاری کاری کرده‌است.

قمر جاوید باجوه افزوده که اما آنان نمی‌توانند جنگ افغانستان را در خاک‌شان پیش ببرند و افغانستان یک کشور مستقل است و باید فیصله‌هایش را در این مورد خودش کند.

اما پیش از این وزیر خارجه پاکستان گفته بود که کشورش آماده‌است در تمامی عرصه‌ها با افغانستان همکاری کند و تأکید کرده بود که پاکستان به روابط با افغانستان خیلی اهمیت می‌دهد.

این در حالیست که به‌ تازه‌گی کشورهای عضو بریکس به‌شمول روسیه و چین با نشر اعلامیه‌یی، گروه‌های همچو طالبان، شبکه حقانی، لشکر طیبه و سایر گروه‌های را که در پاکستان حضور دارند تهدید جدی برای امنیت منطقه خواندند.

پیش از آن امریکا با اعلام استراتژی جدیداش برای افغانستان و جنوب آسیا گفت که در برابر پناهگاه‌های تروریستان در خاک پاکستان خاموش نخواهد نشست.

شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند که مقام‌های حکومت پاکستان تلاش می‌‌کنند تا با چنین اظهارات طوری به جهانیان ذهنیت بدهند که گویا جنگ افغانستان موضوع داخلی این کشور است.

جنرال قمر جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان
جنرال قمر جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان

​​اسحاق اتمر یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت پاکستان می‌خواهد از این طریق فشارهای بین‌المللی بر آن کشور را کاهش دهد.

او افزود:

"پاکستانی‌ها تلاش می‌کنند با چنین اظهارات فشارهای بین‌المللی را کاهش دهند و یک ذهنیت نو برای جهانیان بدهند که جنگ افغانستان جنگ داخل افغانستان است، اخیراً گفته می‌شود که وزیر خارجه پاکستان به امریکا سفر می‌کند و در تلاش اند تا برای این هدف لابی‌‌گری کنند."

برخی از اعضای ولسی جرگه می‌گویند که در حال حاضر توافق نظر نسبی میان قدرت‌های بزرگ جهان در رابطه به بحث مبارزه با تروریزم و حمایت پاکستان از تروریستان به میان آمده‌است.

عبدالقیوم سجادی یک عضو این جرگه پیشنهاد می‌کند که نیاز است حکومت افغانستان از این فرصت استفاده کرده و به ایجاد یک پالیسی عملی در بخش مبارزه با تروریزم بپردازد.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG