لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۶

دانشیار: از ۲۰۱۵ به این طرف ۹۹.۹ فیصد مواد مخدر در بیرون پروسس می‌شود


وزارت مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان می‌گوید، پاکستان از دو سال به اینسو در جلسات چهار جانبه منطقوی مبارزه علیه مواد مخدر اشتراک نمی‌کند.

در حالیکه که مقام‌های افغان دلایل عدم اشتراک پاکستان در نشست‌های منطقوی مبارزه علیه مواد مخدر در دو سال اخیر را نمی‌دانند، اما می‌گویند که در همین مدت بیشترین کارخانه‌های تولید مواد مخدر به آن سوی خط دیورند انتقال یافته‌است.

حنیف دانشیار سخنگوی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر به روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، پاکستان نه تنها از دو سال بدینسو در جلسات منطقوی مبارزه علیه مواد مخدر اشتراک نمی‌نماید، بلکه به خاطر جلوگیری از قاچاق مواد مخدر نیز همکاری نه می‌کند.

آقای دانشیار می‌گوید، به دلیل فضای مساعد تولید هیرویین در آن‌سوی خط دیورند، بیشتر کوکنار کشت شده در افغانستان نیز به همین کارخانه‌ها قاچاق می‌گردد.

او گفت:

"از سال ۲۰۱۵ به این‌سو ۹۹ اعشاریه ۹ فیصد مواد مخدر افغانستان بیرون از افغانستان پروسس می‌شود. بیشترین مواد مخدر در پاکستان و نقاط مشترک سرحدی افغانستان، پاکستان و ایران در این مناطق پروسس می‌شود. فری کرسرها نیز که در تولید مواد مخدر به کار می‌رود، از کشورهای همسایه وارد آنسوی خط دیورند می‌شود."

نشست‌های منطقوی مبارزه علیه مواد مخدر همه ساله با اشتراک افغانستان، تاجکستان، ایران و پاکستان برگزار می‌شود که پاکستان از دو سال بدین‌سو از اشتراک در آن خودداری می‌کند.

به اساس معلومات ارائه شده از سوی وزارت داخله افغانستان در حال حاضر، ۹۰ در صد تریاک افغانستان به کارخانه‌های تولید هیروین در آنسوی خط دیورند قاچاق می‌شود.

معینیت مبارزه علیه مواد مخدر وزارت داخله افغانستان می‌گوید، در حالی‌که نیروهای افغان به صدها تُن محموله‌های تریاک را کشف کرده‌اند، نیروهای پاکستانی در آن سوی خط دیورند هیچ اقدامی را علیه چاقاچبران محموله‌های تریاک انجام نداده‌اند.

او افزود:

"وقتی که پولیس مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان محموله‌های بزرگ مواد مخدر را در داخل افغانستان کشف و ضبط می‌کند، متاسفانه ما هیچ وقت راپور نداشته‌ایم که محموله مواد مخدر در آن سوی خط دیورند کشف و ضبط شده باشد. بارها در نشست‌های دو جانبه و سه جانبه‌ما شرکت کردیم، اما پاکستان علاقمندی نه گرفته و برای وزارت داخله این سوال برانگیز بوده که چرا آنان جواب مثبت ندادند تا صادقانه مبارزه نمایند."

مشکل عدم همکاری پاکستان در مبارزه علیه مواد مخدر در حالی به بحث گرفته می‌شود که تولید و قاچاق مواد مخدر یکی از منابع تمویل گروه‌های ترورستی پنداشته می‌شود و از سوی هم امریکا بعد از اعلان استراتژی جدید، پاکستان را به حمایت از گروهای ترورستی مقصر دانسته‌است.

شفیق بشریار تحلیلگر مسایل سياسی می‌گوید، بعد از کاهش کمک‌های مالی جامعه جهانی، اسلام آباد عدم کنترول بر مناطق قبایلی را بهانه کرده، تلاش می‌‌کند که فرصت‌ها و منابع بدیل مالی را برای گروه‌های جنگجو و تروریست به وجود بیاورد.

او گفت:

"پاکستان در گذشته از کمک‌های جامعه جهانی در بخش تمویل گروه‌های جنگجو جهت تامین منافع خود استفاده کرده و اکنون که این کمک‌ها قطع می‌شود، پاکستان با حمایت از قاچاقبران و صاحبان کارخانه‌ها فرصت آن را فراهم می‌سازد تا آنان تولید مواد مخدر را بیشتر ساخته و منابع بیشتر مالی بدست آرند."

با توجه به تلاش مخالفان مسلح دولت جهت نا امن ساختن مناطق به هدف ایجاد زمینه کشت کوکنار، آقای بشریار پیشنهاد می‌کند که ایالات متحده امریکا مبارزه علیه مافیایی جهانی مواد مخدر و کارخانه‌های تولید آن در آن سوی خط دیورند را نیز در اولویت استراتژی تازه خود قرار دهد، تا با نابودی این کارخانه‌ها منابع مالی طالبان قطع گردیده و جبهه جنگ در افغانستان تضعیف گردد.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG