لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۵

ترمپ: ما به پاکستان پول داده‌ایم، آن‌ها به تروریستان پناه داده‌اند


دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا

رئیس جمهور ترمپ صبح امروز سه شنبه استراتژی جدید کشورش برای افغانستان را اعلان کرد که حاوی نکات عمدۀ مسیر آینده مشارکت امریکا با افغانستان بود.

آقای ترمپ در موضوع مبارزه علیه تروریزم در افغانستان مستقیماً از پاکستان نام برده و گفت، این‌کشور با وجود اخذ میلیارد‌ها دالر از امریکا، به تروریستانی پناه داده‌است که علیه نیروهای امریکایی می‌جنگند.

وی افزود:

"ما میلیارد‌ها دالر به پاکستان پرداخته ایم و آن‌ها به تروریستانی پناهگاه داده‌اند که علیه آن‌ها می‌جنگیم. این باید تغییر کند و این فوراً تغییر هم خواهد کرد. هیچ مشارکت نمی‌تواند گنجایش پناه دادن به تروریستان را داشته باشد که نیروها و مقامات امریکایی را هدف قرار می‌دهند. زمان آن است که پاکستان تعهدش را به مدنیت، نظم و صلح نشان دهد."

شماری از طالبان پاکستانی
شماری از طالبان پاکستانی

شماری از تحلیلگران این موقف جدی ترمپ در برابر پاکستان را تحسین نموده و شماری هم مورد انتقاد قرار داده‌اند.

محمد تقی یک تحلیلگر پاکستانی به رادیو آزادی گفت، از جمله سه رئیس جمهور امریکا که با جنگ اعلان ناشده پاکستان با افغانستان اظهارات داشته اند، بیانات ترمپ واضح‌ترین بیانات بوده که پاکستان را بخشی از مشکل خوانده‌است.

آقای ترمپ ضمن این‌که مستقیماً از پاکستان نام گرفت، روی ادامه حمایت از حکومت افغانستان و نیروهای امنیتی افغان تأکید کرد و این را هم گفت که امریکا به دولت‌سازی در افغانستان ادامه نخواهد داد و این کار مربوط خود افغان‌هاست.

قصر سفید
قصر سفید

ترمپ گفت تعهد و حمایت امریکا برای افغانستان دایمی است، اما حمایت از افغانستان دیگر یک چک سفید برای این‌کشور نخواهد بود.

وی گفت:

"امریکا تا زمانی با حکومت افغانستان کار خواهد کرد که پیشرفت را ببینیم، تعهد ما غیر محدود نیست، ولی حمایت ما برای افغانستان نیز یک چک سفید نیست. حکومت افغانستان باید سهم خود را در بخش برداشتن بار نظامی، سیاسی و اقتصادی ادا کند."

عمده‌ترین نکات دیگر اظهارات ترمپ این بود که گفت، استراتژی جدیدش برای افغانستان مبتنی بر جدول‌های دلخواه زمانی نه بلکه بر اساس شرایط افغانستان خواهد بود.

ترمپ گفت، ایالات متحده در افغانستان برای دولت‌سازی نه بلکه برای کشتن تروریستان است.

ترمپ همچنان گفت، امریکا نیاز به یک برنامه برای نتایج پایدار و آبرومند در افغانستان دارد.

وی افزود، خروج سریع از افغانستان عواقب غیر قابل قبول خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG