لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۹

ملل متحد برنامه هسته یی کوریای شمالی را بزرگترین بحران جهان می‌داند


منشی عمومی سازمان ملل متحد پیشبرد برنامه هسته یی و راکت‎های بالستیک کوریای شمالی را بزرگترین بحران جهان در چند سال اخیر می‎داند.

انتونیو گوترس بحران هسته یی کوریای شمالی را خیلی جدی خواند.

گوترس در مصاحبه با یک روزنامه فرانسوی که امروز به نشر رسیده گفت، امیدوار اند که جدیت این تهدید پیش از این که دیر شود، آن‎ها را در یک مسیر منطقی رهنمایی کند.

وی گفت، مسئله هسته یی کوریای شمالی یک بحران خیلی جدی است که آن‎ها در چند سال اخیر با آن رو به رو شده‎اند.

انتوینو گوترس گفت، آن‎ها خیلی نگران این مسئله اند.

منشی عمومی سازمان ملل متحد افزود، مهم این است که پیونگ یانگ مجبور ساخته شود که به پیش برد برنامه‎های هسته یی و راکت‎های بالستیک خود پایان دهد و مواد قطعنامه‎های شورای امنیت را رعایت کند.

انتونیو گوترس
انتونیو گوترس

آقای گوترس در ادامه گفت:

" ما وحدت خود را در شورای امنیت سازمان ملل متحد به هر قیمتی که باشد، باید حفظ کنیم." زیرا به گفته وی اتحاد آن‎ها در شورای امنیت، یگانه وسیله است که ابتکارات دیپلوماتیک را با فرصت‎های موفقانه آن می‎تواند، عملی کرد.

امریکا روز جمعه با وجود مقاومت روسیه و چین یک رای گیری را در ارتباط به قطعنامه سازمان ملل متحد رسماً تقاضا کرد که با عملی کردن آن تعزیرات تازه شدید اقتصادی را بالای کوریای شمالی روی آزمایش هسته یی این کشور وضع می‎گردند.

هر چند، روسیه و چین در مورد تصویب قطعنامه پیشنهاد شده توسط امریکامقاومت خواهند کرد اما به گفته نماینده امریکا در سازمان ملل متحد، واشنگتن می‎خواهد که شورای امنیتدر مورد این قطعنامه فردا دوشنبه، راگیری کند.

بر اساس این قطعنامه، تحریم نفتی بالای کوریای شمالی و همچنان قیودات بر صادرات منسوجات و استخدام کارگران این کشور که بیشتر توسط چین و روسیه صورت می‎گیرد، وضع می‎گردد.

کوریای شمالی
کوریای شمالی

این قطعنامه همچنان انجماد دارایی‎ها و قیودات بر مسافرت کیم جونگ اون رئیس جمهور کوریای شمالی رانیز وضع خواهد کرد.

مقام‎های امریکایی می‎گویند، آن‎ها تعزیرات شدید را به خاطر افزایش فشارها بالای پیون یانگ می‎خواهند تا این کشور به مذاکرات به هدف پایان آزمایشات هسته یی و راکت‎های بالستیک موافقه کند.

مقام‎ها در چین ابراز نگرانی کردند که وضع تحریم نفتی امکان دارد بی ثباتی را در کوریای شمالی ایحاد کند و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه می‎گوید، نگران این است که وضع چنین تدابیر سختگیرانه ممکن مردم این کشور را نسبت به حکومت آن، بیشتر متضرر نماید.

XS
SM
MD
LG