لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۹

حکومت عراق از ده‌ها عضو خانواده‌های جنگجویان داعش نگهداری می‎کند


حکومت عراق می‎گوید، ده‎ها عضو خانواده‎های جنگجویان گروه تندرو موسوم به دولت اسلامی یا داعش را در یک کمپ بیجا شده‎گان، نگهداری می‎کنند.

این افراد، اعضای خانواده‎های جنگجویانی گروه داعش اند که پس از عملیات نیروهای اردوی عراق، قوای پیشمرگه کرد و ائتلاف بین المللی به رهبری امریکا، تسلیم شده‎اند.

این عملیات به طور گسترده در شهرهای موصل، تلعفر و سایر نقاط عراق به هدف پاک سازی این شهرها و مناطق از وجود جنگجویان داعش، به راه انداخته شده‎اند.

مقام‎های در عراق می‎گویند، شمار آنان به بیش از ۱۳۰۰ تن است که در شمال عراق از آن‎ها حفاظت می‎کنند.

عراق
عراق

خبرگزاری اسوشیتد پرس از قول مقام‎های عراقی که نخواستند نام‎های شان افشا شود، خبر داد که در جمع این افراد ۱۳۳۳ زن و کودک از ۱۴ کشور جهان، شامل اند.

مقام‎های عراقی روز یکشنبه گفتند، این تعداد افراد در اواخر ماه اگست، پس از آن به نیروهای عراقی تسلیم شدند که اردوی این کشور جنگجویان گروه داعش را از شهر تلعفر در نزدیکی موصل خارج نمودند.

به گفته مقام‎های عراقی، این زنان و کودکان به محکمه معرفی نمی‎شوند و ممکن است که به کشورهای شان برگشت داده شوند.

گفته می‎شود، اکثریت اعضای خانواده‎های جنگجویان داعش اتباع کشورهای آسیا میانه، روسیه، و ترکیه اند. آن‎ها از جمله هزاران اتباع خارجی اند که پس از اعلان خلافت توسط گروه داعش وارد عراق و سوریه شده‎اند.

نیروهای نظامی عراق در ماه گذشته پیروزی خود در نبرد با جنگجویان گروه داعش را در شهرک تلعفر افتاده در غرب موصل، اعلان کرده، گفتند، میدان نبرد عملیاتی آینده آن‎ها بر ضد جنگجویان گروه داعش، شهر هویجه خواهد بود.

پیش از راه اندازی عملیات پلان شده قوای عراقی در شهر هویجه، طیاره‎های امریکایی روز شنبه مواضع جنگجویان داعش را در آن‎جا، بمباردمان کرده‎اند.

عرفان حیالی وزیر دفاع عراق به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفت، برای آزاد سازی شهر هویجه عملیاتی گسترده در پیش است.

نیروهای عراقی
نیروهای عراقی

وی افزود، اردوی عراق همراه با قوای پیشمرگه کرد و نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا، عملیاتی مشترکی را به پیش می‎برند.

اردوی عراق، قوای پیشمرگه کرد و نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری امریکا، رهایی موصلدوهمین شهر بزرگ عراق را از چنگ جنگجویان داعش پس از ۹ ماه عملیاتی نظامی در ماه جولای اعلان کردند.

اما مشخص نیست که نیروهای پیشمرگه کرد، پس از همه پرسی عمومی برای استقلال مناطق کردنشین در عراق بازهم به همکاری خود با نیروهای عراقی و قوای ائتلاف بین المللی به رهبری امریکا در این کشور، ادامه می‎دهند و یا نه؟

قرار است، همه پرسی در سه منطقه کردنشین عراق اربیل، سلمانیه، دوهوک و مناطقی در ولایات کرکوک و نینوا برگزار شود و همچنان نزدیک به پنج و نیم میلیون کرد در خارج از عراق در این همه پرسی اشتراک می‎کنند.

همه پرسی در این مناطق در بیست و پنجم ماه سپتمبر راه اندازی می‎شود.

عراق در مورد این فیصله کردها انتقاد کرده و ترکیه، ایالات متحده امریکا و برخی از کشورهای غربی مخالفت خود را به این همه پرسی اعلان کرده‎اند.

XS
SM
MD
LG