لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۵

مشرانو جرگه: حکومت در کنار جنگ با مخالفین، دروازه‌های صلح را نیز باز بگذارد


مشرانو جرگه به این نظر است که حکومت افغانستان در کنار جنگ با مخالفین مسلح، راه صلح با آنان را نیز در پیش گیرد.

این مطلب را هیئت اداری این جرگه در نشست عمومی روز سه شنبه پس از بحث‌ها در مورد استراتژی امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا مطرح کرد.

فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه گفت که در این استراتژی نباید تنها روی جنگ تمرکز شود.

فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان
فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان

وی گفت:

"این پالیسی را باید دوام دهد و سیاسیون ما از آن حمایت کنند در کنار جنگ، برای صلح نیز باید کار شود چون تا زمانی‌که در مقابل دشمن مقاومت قوی موجود نباشد آنان به صلح آماده نمی‌شوند از حکومت می‌خواهیم که در کنار باز نمودن درهای صلح از مردم دفاع کند."

آقای مسلمیار به حملات مخالفین مسلح در چندین ولایت افغانستان اشاره نموده گفت که در هر یک از این حملات به شمول زنان و کودکان، صدها غیر نظامی کشته شدند.

این در حالیست که بر علاوه رئیس جمهور تمامی مقامات حکومت افغانستان همواره از مخالفین مسلح خواهان پیوستن با پروسه صلح شده‌اند اما مخالفین مسلح نه تنها به خواست آنان پاسخ مثبت نداده بلکه به حملات‌شان علیه نیروهای امنیتی افغان شدت بخشیده‌اند.

این اظهارات پس از آن صورت می‌گیرند که ماه گذشته رئیس جمهور امریکا استراتژی جدید‌اش برای افغانستان و جنوب آسیای را اعلام کرد که سرکوب مخالفین مسلح محور اصلی این استراتژی را تشکیل می‌دهد.

برخی از آگاهان نظامی نیز با تأکید بر این‌که جنگ راه حل نیست می‌گویند که در جنگ افغانستان برخی حلقات کشور‌های همسایه دست داشته و امریکا باید به اساس استراتژی جدید‌اش کشورهای منطقه را برای ختم جنگ در افغانستان تشویق نماید.

زلمی وردک یکی از این آگاهان در مورد به رادیو آزادی گفت:

"صلح داخلی به خود افغان‌ها مربوط می‌شود اما اجماع بیرونی به آنان ربط دارد کشورهای که همسایه افغانستان اند و یا هم از افغانستان بدور بوده اما در این مسائل دخیل اند اجماع را باید شکل می‌دادند که سخن به صلح می‌انجامید و جنگ پایان میافت."

این در حالیست که رئیس جمهور افغانستان بارها گفته است که جنگ این‌کشور ابعاد خارجی دارد و برای گسترش ناامنی‌ها در افغانستان خواهان همکاری کشورهای همسایه بخصوص پاکستان شده‌است.

حکومت افغانستان همچنان گفته است با مخالفین مسلح که خواهان صلح باشند صلح می‌کند و مخالفین مسلح که می‌خواهند به جنگ ادامه دهند با مقاومت جدی نیروهای امنیتی افغان روبرو خواهند شد.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG