لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۷

استراتژی جدید امریکا؛ "حمایت از افغانستان، هشدار به پاکستان"


پس از انتظارها دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا استراتژی کشورش در مورد افغانستان و جنوب آسیا را اعلان کرد.

دونالد ترمپ با اعلان استراتژی، شمار دقیق نیروها و همچنان جدول زمانی برای خروج از افغانستان را اعلام نکرد زیرا به‌گفته وی، نمی‌خواهد که دشمن از این پلان آگاه شود.

آقای ترمپ در سخنرانی به شماری از قوماندانان و مقام‌های نظامی امریکا در ایالت ویرجینیا گفت که روی استراتژی تازه ماه‌ها کار شده و او به وزیر دفاع و تیم امنیت ملی‌اش دستور داد که یک استراتژی فراگیر را در مورد افغانستان و آسیای جنوبی بررسی کنند.

وی افزود:

"من در مورد منافع امریکا در افغانستان به سه نتیجه اساسی رسیدم. نخست این‌که ملت ما باید پس از قربانی‌های زیاد، به ویژه تلفات انسانی، نتیجه قاطع گرفتند که زن و مرد کشور ما سزاوار پیروزی اند. دوم اینکه خروج زود هنگام و پیشبینی در این مورد غیر قابل پذیرش است. حملات یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ میلادی در افغانستان طرح‌ریزی و از آن‌جا هدایت شده بود. زیرا در آن‌جا کسانی حاکمیت داشتند که برای تروریستان پناه داده بودند. بناءً با خروج، خلای برای شبکه القاعده، گروه داعش و سایر تروریستان به میان می‌آید. سوم و اخیر، به این نتیجه رسیده‌ام که خطر برای افغانستان و منطقه حتمی است. امروز ۲۰ گروه تروریستی شناخته شده از سوی امریکا در افغانستان و پاکستان فعالیت دارند."

پیش از این شماری از اعضای کانگرس امریکا بر رئیس جمهور آن‌کشور انتقاد کرده بودند که هفت ماه پس از رسیدن به قدرت استراتژی افغانستان را تهیه نکرده‌است.

در سخنرانی دیشب، رئیس جمهور ترمپ این نکته را برجسته ساخت که نباید به تعداد نیروها و همچنان جدول زمانی برای خروج از افغانستان تمرکز شود، زیرا به‌گفته وی شورشیان از این پلان منفعت می‌برند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا

وی گفت:

"انگیزه اصلی من خارج ساختن نیروها از افغانستان بود و من از این انگیزه خود پیروی کرده‌ام، ولی من در طول زندگی‌ام شنیده‌ام که تصمیم‌گیری وقتی‌که عقب میز در قصر سفید می‌نشینی و رئیس جمهور امریکا استی، متفاوت است."

پیش از این برخی قوماندانان نظامی و مقام‌های امریکایی گفته بودند که شاید تا چهار هزار نیروی نظامی آن‌کشور به افغانستان فرستاده شوند.

رئیس جمهور امریکا در بخشی از اظهاراتش این را هم گفت که ایالات متحده به حمایت از حکومت و نیروهای امنیتی افغانستان ادامه خواهد داد، اما وی تأکید کرد که امریکا به دولت سازی در افغانستان ادامه نخواهد داد و این کار مربوط خود افغان‌هاست.

به‌گفته دونالد ترمپ، روز‌های گذشته که امریکا برای مردم سالاری و تأمین دموکراسی در کشور دیگری کار می‌‎کرد.

او افزود که تعهد و حمایت امریکا برای افغانستان دایمی است، اما پس از این چک سفید برای افغانستان نخواهد بود.

با این همه دونالد ترمپ تأکید کرد که افغانستان با دشمن روبه‌رو است که امریکا هم با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند.

رئیس جمهور امریکا این را واضح ساخت که شورشیان باید بدانند که هیچگاه از نظر امریکا دور نخواهند ماند و هدف قرار خواهند گرفت.

دونالد ترمپ افزود، امریکا در باره پایگاه‌های شورشیان در پاکستان خاموش نخواهد نشست.

وی افزود:

"پاکستان به نوبت خود، اکثراً برای عناصر آشوبگر، خشونت و تروریست پناه داده است. این تهدید بزرگ است زیرا هند و پاکستان هر دو کشور‌های مسلح با سلاح هسته‌یی اند و روابط پُر تنش آن‌ها می‌‍‌تواند باعث بحران شود و وقوع آن ممکن است."

به‌گفته ترمپ، پاکستان در گذشته شریک خوبی برای امریکا بود و واشنگتن از همکاری‌های گذشته آن‌کشور سپاسگزاری می‌کند.

اما دونالد ترمپ این را واضح ساخت که در پاکستان پناهگاه‌ها و لانه‌های تروریستان وجود دارند و از آن‌جا پلان برای هدف قرار دادن شهروندان امریکا طرح‌ریزی می‌شود.

رئیس جمهور امریکا واضح ساخت که تهدید‌ها در پاکستان برای امریکا خیلی بزرگ دانسته می‌شود.

دونالد ترمپ افزود، هدف امریکا در افغانستان و پاکستان مشخص است که نباید دوباره به لانه‌های تروریزم مبدل شوند.

رئیس جمهور امریکا همچنان افزود که کشورش به همکاری‌ها با هند ادامه خواهد داد.

او از تلاش‌های هند برای افغانستان قدردانی کرد و کمک‌های گذشته دهلی نو با کابل را مورد ستایش قرار داد.

دونالد ترمپ از سایر اعضای ناتو خواست تا توافق‌شان را در مورد استراتژی تازه افغانستان اعلان کنند و سهم‌شان را هم ادا کنند.

رکس تیلرسن وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا
رکس تیلرسن وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا

پیش از اعلان استراتژی افغانستان و جنوب آسیا توسط رئیس جمهور ترمپ، رکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا با وزیران خارجه افغانستان، پاکستان و هند از طریق تیلیفون صحبت کرد.

بر اساس گزارش‌ها، تیلرسن این گفت‌وگو‌ها را روز دوشنبه انجام داد.

وزارت خارجه امریکا می‌گوید، تمامی جوانب در این مورد صحبت کرده‌اند که چگونه امریکا می‌تواند با افغانستان، پاکستان و هند در استراتژی تازه منطقه‌یی ایالات متحده کار کند تا این منطقه جنوب آسیا با ثبات شود.

در حال حاضر ایالات متحده امریکا ۸۴۰۰ سرباز و در مجموع کشور‌های عضو ناتو حدود ۱۳۴۰۰ نظامی در افغانستان دارند.

اعضای ناتو و ایالات متحده امریکا تأکید می‌کنند که در صورت افزایش نیروها هم، استراتژی فعلی در باره افغانستان تغییر نخواهد کرد و مأموریت حمایت قاطع همچنان به آموزش، حمایت و همکاری با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان متمرکز خواهد ماند.

گزارش: جاوید نعیمی

مرتبط

XS
SM
MD
LG