لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۹

نیویارک تایمز: روی تشکیل قوای جدید نظامی در افغانستان بحث ادامه دارد


در افغانستان، روی تشکیل یک قوای جدیدی بیش از ۲۰ هزار نفری، بحث ادامه دارد.

بر اساس گزارش‎ها، این نیروهای نظامی جدید در محلاتی جابجا می‎شوند که اردوی ملی آن مناطق را از وجود مخالفین تصفیه می‎کنند.

قوای نظامی جدید که بنام عساکر محلی یاد می‎شوند، تحت قومانده اردوی ملی، فعالیت می‎کند.

روزنامه امریکایی نیویارک تایمز، از یک نیروی متشکل از هزاران عسکر محلی در افغانستان خبر می‎دهد.

هر چند، در باره شمار دقیق عساکر محلی تا هنوز موافقه نشده‎است، اما نیویارک تایمز به نقل از یک مقام نظامی بلند رتبه افغان گزارش می‎دهد که تعدادی عساکر در این تشکیل نظامی از ۲۰ هزار نفر زیاد خواهد بود.

نیروهای افغان
نیروهای افغان

این مقام نظامی افغان از افشای نامش خود داری کرد زیرا موضوع هنوز تحت بحث قرار دارد.

گفته می‎شود، این شبه نظامیان محلی تحت قومانده اردوی ملی افغان فعالیت خواهد کرد و همچون سربازان اردو، آموزش و تعلیم نظامی می‎بینند.

تفاوت این نیروها از سایر عساکر اردوی این است که آن‎ها از مناطق خود حفاظت و دفاع می‎کنند و امنیت را در آن‎جا تامین می‎نمایند.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آزادی گفت، در حال حاضر برای تقویت اردوی افغانستان کار زیادی صورت می‎گیرد، نیروهای هوایی در حال تشکیل اند و نیروهای خاص دو برابر می‎شوند.

تورن جنرال دولت وزیری گفت، زمانی که اردوی قوی داشته باشیم، عساکر محلی کنترول می‎شوند و نمی‎توانند مشکل ایجاد کنند.

از سوی دیگر، گروه‎های حقوق بشر و شماری از دیپلومات‎ها در مورد ایجاد این نیروی محلی ابراز نگرانی کرده می‎گویند، این تشکیلات جدید نظامی مانند، نیروهای اربکی و پولیس محلی امکان دارد که از حقوق بشری تخطی کنند.

تشکیل عساکر محلی در افغانستان پس از آن مطرح می‎شود که دو نالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در ماه گذشته استراتژی جدید این کشور برای افغانستان و آسیای جنوبی را اعلان کرد.

پس از اعلان این استراتژی بر اساس گزارش روزنامه نیویارک تایمز، این مسئله در دهلی جدید پایتخت هند از سوی مقام‎های امریکایی و افغان مورد بحث قرار گرفت به خاطری موضوع در هند بحث کردند که همین اکنون در آن کشور چنین تشکیل نظامی وجود دارد.

نظامیان امریکایی به این باور اند که عساکر محلی در هند بار کار را از شانه‎های اردوی ملی این کشور کم ساخته و به گفته آن‎ها عساکر محلی می‎توانند، در افغانستان در مناطق که تامین امنیت آن دشوار است، پس از آن امنیت را تامین کنند که قوای امینتی افغان آن‎جا‎ها را از وجود مخالفین حکومت تصفیه می‎کنند.

XS
SM
MD
LG