لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۴

نگرانی شبکه اکسین از موجودیت سر و صداهای فساد در کمیسیون انتخابات


پس از اتهامات در رابطه به موجودیت فساد در کمیسیون مستقل انتخابات از سوی معاون اول مشرانو جرگه، اکسین یا شبکه جامعه مدنی برای انتخابات افغانستان می‎گوید که سر و صداها در مورد موجودیت فساد در این کمیسیون برای آینده این کشور نگران کننده‎است.

اکسین می‎گوید اتهامات فساد در کمیسیون مستقل انتخابات می‎تواند اعتبار این کمیسیون را نزد مردم تضعیف کند.

جانداد سپین غر رئیس این شبکه امروز به رادیو آزادی گفت موجودیت فساد در کمیسیون مستقل انتخابات به این معنی است که انتخابات آینده عادلانه نخواهد بود.

سپین غر گفت موجودیت فساد در کمیسیون مستقل انتخابات به این معنی است که اشتراک مردم در انتخابات کمرنگ خواهد بود.

جانداد سپین غر
جانداد سپین غر

وی افزود:

"کمیسیون انتخابات یک اداره عادی نسیت و موجودیت فساد اتهامات در رابطه به فساد در این اداره اعتبار مردم را نسبت به این اداره می‎تواند تضعیف کند و ظرفیت این اداره را برای تدویر انتخابات شفاف زیر سوال ببرد بنا موجودیت فساد در اداره چون کمیسیون انتخابات طبعاْ نگران کننده‎است."

این در حالیست که معاون اول مشرانو جرگه در نشست روز یکشنبه این جرگه گفته‎است که تجهیزات انتخاباتی کمک شده توسط اتحادیه اروپا از سوی یکی از روئسای دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات که از وی نام برده نشده‎است مورد دست برد قرار گرفته که باید بگونه دقیق بررسی گردد.

به گفته وی، ادعاهای وجود دارند که این تجهیزات انتخاباتی هم اکنون در کمیسیون موجود نیستند و احتمالا فروخته شده‎اند.

محمد علم ایزدیار همچنان گفت که اتحادیه اروپا سه مکتوب در مورد این مسئله به حکومتافغانستان فرستاده‎است ولی تا هنوز پاسخی دریافت نکرده‎است.

اما کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اتهامات در مورد موجودیت فساد در این کمیسیون را رد می‎کند.

صیاد: یک کارمند می‎شود که یک تخطی اداری را مرتکب شود.
صیاد: یک کارمند می‎شود که یک تخطی اداری را مرتکب شود.

گلا جان بدیع صیاد سخنگوی این کمیسیون در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"در مجموع فساد در این نهاد وجود ندارد اما یک کارمند می‎شود که یک تخطی اداری را مرتکب شود و جزا خود را ببیند در هر اداره یک کارمند تخطی را مرتکب می‎شود اما در آن صورت گفته نمی‎توانیم که آن اداره مفسد است."

قبل ازین قلم یار، رئیس عملیات ساحه یی کمیسیون مستقل انتخابات متهم به اخذ پنج صد هزار افغانی از یکی از رئیسان ولایتی این کمیسیون شده اما آقای قلم یار در صحبت با رسانه‎ها این اتهامات را بی اساس خوانده‎است.

اکسین می‎گوید اگر حکومت این موضوعات را به گونه جدی بررسی نکند جفای بزرگ به آینده مردم این کشور و اصل دیموکراسی خواهد بود.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG