لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۹

مقامات محلی: آمار بیجا شده‌ها در منطقه غلمین غور رو به افزایش است


مسئولین دولتی در غور از افزایش آمار بیجا شده‌گان منطقه غلمین که چند روز قبل به دست طالبان سقوط کرد، خبر می‌دهند.

پس از آن‌که یک هفته قبل منطقه غملین در شمال مرکز ولایت غور به دست طالبان سقوط کرد، صدها خانواده مجبور به ترک خانه‌های شان شده و در قریه جات همجوار و مرکز این ولایت پناه برده‌اند.

عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور می‌گوید نظر به آمار که از دو روز به این‌سو برای شان رسیده، تا هنوز بیش از دو صد و بیست خانواده از منطقه غلمین بیجاشده و در منطقه دیگری به نام جلینگ در نزدیک مرکز این ولایت به سر می‌برند.

به گفته خطیبی، کمیته اضطرار امروز فیصله کرده‌است که به‌زودترین فرصت کمک‌های اولیه برای این خانوده‌ها توزیع می‌گردد.

او گفت:

"۲۲۷ فامیل در جلینگ فعلاً بدون سر پناه هستند و امروز کمیته اضطرار تدویر یافت و فیصله شد که بزودترین وقت کمک‌های غذائی و البسه برای شان فرستاده خواهد شد."

با این حال حمیدالله دادفر رئیس مبارزه با حوادث طبعیی غور نیز وضعیت این بی‌جاشده ها را نگران کننده توصیف می‌کند و می‌گوید، که این روند رو به افزایش است.

به گفته آقای دادفر روز گذشته آنان تنها در منطقه جلینگ که در نزدیک این ولایت است ۲۲۷ فامیل را سروی کرده‌اند.

به گفته دادفر کمک‌های که از سوی اداره آنان صورت می‌گرد هیچگاه برای این بیجا شده‌های بسنده نبوده و نیاز است تا در این باره حکومت مرکزی و موسسات کمک رسان همکاری جدی نمایند.

او می‌گوید:

"کمک‌های ما به هیچ وجه بسنده نبوده و کسانی هستند که تعداد شان زیاد است و ما تنها دو تخته کمپل توزیع می‌کنیم که درین وقت سردی با اطفال شان در فضائ باز گذاره کرده نمی‌توانند و ما آرزومندیم که حکومت مرکزی و موسسات کمک رسان در این باره توجه جدی بکنند."

از سوی هم شماری از خانواده‌های که از این منطقه فراری شده‌اند می‌گویند که خانه‌های شان هم از سوی طالبان هدف قرار گرفته است و هم از سوی طیاره‌های جنگی دولت.

چندین تن این فامیل‌ها که اکنون با اطفال شان در داخل گدام این ولایت به سر می‌برند می‌گویند که تمام دار و ندار شان‌را از دست داده‌اند و اکنون از حکومت می‌خواهند تا برای شان کمک نماید.

او گفت:

"یک خانم بیجاشده، چور و چپاول شدیم هیچ چیزی برای ما نمانده و تنها دست اولاد‌های خوده گرفتیم و آمدیم و حالا اول خواست ما تأمین امنیت دوباره منطقه ما است و دوم خواست ما کمک است."

"عبدالحکیم هستم از سرتگوی غلمین، خانه‌های ما در داده شد و منطقه همه طالب گرفته ما به خاطر کمک بی‌جا نشده‌ایم بلکه مجبور شدیم اما حالا تقاضا داریم تا حکومت برای‌ما کمک کند که بتوانیم دوباره به خانه‌ها و منطقه خود برگردیم."

پس از آن‌که منطقه غلمین در دست طالبان سقوط کرد مقامات امنیتی غور اعلام کردند که روز گذشته در نتیجه حمله نیروهای هوایی بر قرار گاه‌های طالبان در این منطقه چندین تن شان کشته و زخمی گردیده‌است که پس از این حمله هوایی باشنده‌های غلمین به سرعت در حال انتقال فامیل‌های شان از این منطقه هستند.

گزارش: قدیر غفوری

XS
SM
MD
LG