لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۲:۴۶

امریکا چرا خواهان تغییرات در توافقنامه هسته یی تهران شده‎است؟


وزیر خارجه امریکا می‎گوید، برای پابند باقی ماندن کشورش به توافقنامه هسته یی ایران نیاز است تا برخی تغییرات در این توافقنامه وارد شود.

ریکس تیلرسن این را روز گذشته در یک مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفت.

وزیر خارجه امریکا چرا خواهان تغییرات در توافقنامه هسته یی تهران شده‎است؟

توافقنامه هسته یی میان ایران و شش قدرت بزرگ جهان در ماه جولای ۲۰۱۵ میلادی در زمان اداره بارک اوباما رئیس جمهور پیشین امریکا امضا شد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور فعلی امریکا حتی در زمان مبارزات انتخاباتی خود مخالفتش را با توافقنامه هسته یی ایران ابراز کرده بود و آن را بدترین توافق خوانده بود.

ایران برنامه هسته یی اش را در بدل رفع تعزیرات اقتصادی بالای این کشور محدود ساخته‎است.
ایران برنامه هسته یی اش را در بدل رفع تعزیرات اقتصادی بالای این کشور محدود ساخته‎است.

وزیر خارجه اداره دونالد ترمپ در پاسخ به این‎که آیا اداره ترمپ از توافقنامه هسته یی ایران بیرون خواهد شد، گفت که در صورتی‎که در توافقنامه هسته یی میان ایران و شش کشور بزرگ جهان تغییرات وارد نشود، امریکا از این توافق بیرون خواهد شد.

وی گفت، کشورش در مورد مواد پایانی توافقنامه هسته یی ایران موسوم به "غروب" نگران است که بر اساس آنبرخی از محدودیت‎های فعلی بر ایران به مرور زمان رفع خواهند شد.

به گفته تیلرسن، ادامه توافقنامه هسته ایی ایران بصورت کنونی آن راه مناسب برای حرکت به جلو نیست.

وزیر خارجه امریکا تاکید کرد که کشورش از متحدان اروپایی خود که در توافقنامه هسته یی ایران شامل اند تقاضا خواهد کرد که ایران را برای از سرگیری مذاکرات متقاعد بسازند.

دونالد ترمپ در نخستین سخنرانی خود به حیث رئیس جمهور امریکا در مجمع عمومی سازمان ملل نیز در مورد توافقنامه هسته یی ایران صحبت‎های تند داشت، نکات مهم سخنان آقای ترمپ در مورد ایران چی بود؟

رئیس جمهور ترمپ در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل یکبار دیگر از یکطرفه بودن و بد بودن توافقنامه هسته یی ایران با شش کشور بزرگ جهان سخن زد.

ترمپ: این توافقتنامه مایه شرمساری امریکاست.
ترمپ: این توافقتنامه مایه شرمساری امریکاست.

ترمپ گفت:

"توافقتنامه ایران یکی از بدترین و یک جانبه‌ترین توافقتنامه به شمار می‎رود که امریکا شامل آن شده‎است. به طور آشکار، این توافقتنامه مایه شرمساری امریکاست و فکر نمی‌کنم که شما در مورد بخش آخر آن شنیده باشید. باور کنید."

ترمپ همچنان گفت، نباید اجازه داده شود که ایران به اقدامات بی ثبات کننده خود ادامه دهد و امریکا نمی‎تواند پابند یک توافقی باشد که ایران از آن به مثابه پوشش برای برنامه هسته یی خود استفاده می‎کند.

بر اساس توافقنامه هسته یی ایران، تهران برنامه هسته یی اش را در بدل رفع تعزیرات اقتصادی بالای این کشور محدود ساخته‎است.

کانگرس امریکا در پانزدهم اکتوبر سال روان میلادی فیصله خواهد کرد که آیا ایران تمام مواد شامل در توافقنامه هسته یی با شش قدرت بزرگ جهان را مراعات کرده یا خیر؟ در صورتی‎که پاسخ کانگرس امریکا منفی باشد کانگرس ۶۰ روز وقت خواهد داشت تا تعزیراتی را که بر اساس توافقنامه از تهران رفع کرده دوباره وضع کند.

XS
SM
MD
LG