لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۴

شورای عالی صلح: با تفاهم عزتمندانه جنگ را در کشور ختم کنیم


شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید تنها راه اساسی ختم جنگ و تامین صلح در این کشور تفاهم عادلانه و احترام به دیدگاه‌های ملی هر دو طرف جنگ است.

کریم خلیلی رئیس این شورا که روز پنچ شنبه در مراسم "بزرگ‌داشت از روز جهانی صلح" در کابل سخن می‌زد، یک بار دیگر از مخالفین مسلح دولت خواست تا به ندای صلح لبیک گفته و از جنگ و خشونت دست بکشند.

کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح افغانستان
کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح افغانستان

​او گفت:

"بار دیگر تاکید می‌کنم بر این که صلح یک ضرورت جدی مردم افغانستان است و ما در روند صلح استوار به پیش خواهیم رفت از هیچ ملامتی و اتهام هراس نخواهیم داشت و از طرف مخالف هم تقاضای‌ما این است که بیایند به پروسه صلح به عنوان افغان‌های که به مردم خود می‌اندیشند بپیوندند و با تفاهم عزتمندانه جنگ را در کشور ختم کنیم."

آقای خلیلی گفت که شورای عالی صلح با وجود کمبودی‌ها دست آورد‌های نیز داشته و در آینده نیز اعضای این شورا ثابت خواهند ساخت که در راستای به موفقیت رسانیدن پروسه صلح جدی و با برنامه به پیش خواهند رفت.

اعضای شورای عالی صلح تغییر در استراتژی این شورا و توافق صلح با حزب اسلامی را به یک مثال خوبی از موفیقت‌های شان یاد می‌کنند.

این در حالیست که برخی از آگاهان و چهره‌های سیاسی کار کرد شورای عالی صلح را به انتقاد گرفته و آن را یک نهاد ناکار و غیر مؤثر عنوان کرده‌اند.

در عین حال رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی می‌گوید که موفقیت پروسه صلح تنها مسئولیت شورای‌های صلح نبوده بلکه به گفته وی باید در این زمینه همکاری‌ها در سطح ملی، منطقه‌یی و جهانی بیشتر گردد.

عبدالله عبدالله گفت تا زمان که برای ختم جنگ راه حل سیاسی دریافت نشود صلح واقعی تأمین نخواهد شد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان

او گفت:

"صلح آرزو پاک مردم افغانستان است و تحقق صلح را انشاالله مردم ما شاهد باشند و برای تحقق صلح هم تنها شورای عالی صلح نمی‌تواند تمام مسئولیت آن را به عهده بگیرد تا زمان که راه حل سیاسی پیدا نشود جنگ هم دوام می‌کند و حکومت افغانستان همواره گفته‌است که معتقد بر این نیست که جنگ را از راه جنگ ختم کند. اما اگر زمان نیاز به دفاع باشد مردم آماده دفاع اند."

۳۰ سنبله مطابق به ۲۱ سپتمبر مصادف است با روز جهانی صلح، از این روز همه ساله در سراسر جهان به‌شمول افغانستان بزرگداشت به‌عمل می‌آید.

از سوی هم رئیس مشرانو جرگه ومعاون دوم ولسی جرگه در این نشست گفتند، افغانستان چهل سال است که در آتش جنگ می‌سوزد و مخالفان مسلح دولت باید از جنگ دست کشیده و برای تأمین صلح و ثبات در این کشور تلاش کنند.

گزارش: آروز غیاثی

XS
SM
MD
LG