لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۱

اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان افتتاح شد


به هدف رشد سهم گیری زنان افغان در بخش‎های اقتصادی، اتاق تجارت و صنایع زنان افتتاح شد.

بی بی گل غنی بانوی اول افغانستان امروز در مراسم به همین مناسبت در کابل ابراز امیدواری کرد که تشکیل این اتاق بتواند زنان را در افزایش خدمات منظم اقتصادی و فعالیت هایشان کمک کند..

بانوی اول افغانستان می‎گوید که توجه زیاد به زنان این کشور می‎تواند دید جهانیان در رابطه به زنان افغان را تغییر دهد.

خانم غنی حین افتتاح اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان در کابل گفت که زنان افغان از توانایی‎های خوب تجاری برخوردار بوده و این اتاق می‎تواند فعالیت‎های آنان را منسجم تر سازد.

بی بی گل غنی بانوی اول افغانستان
بی بی گل غنی بانوی اول افغانستان

وی افزود:

"امروز روز تاریخی برای زنان متشبث افغانستان است که قادر به تشکیل یک اتاق تجارت مستقل در چوکات اتاق‎های تجارت افغانستان گردیده‎اند امیدوار هستم که تشکیل این اتاق در تنظیم، تشویق و بازاریابی اموال زنان تجارت پیشه خدمات ارزشمند را انجام دهد."

در پیام ویدیویی، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان افتتاح اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان را یک فصل جدید در رشد فعالیت‎های زنان افغان خوانده گفت که سهم زنان در امور تجارت نشان می‎دهد که افغان‎ها برای بهتر شدن زنده‎گی شان اراده محکم دارند.

منیژه واقف رئیس اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان می‎گوید که در حال حاضر زنان افغان در بخش‎های مختلف فعالیت دارند اما چوکات که بتواند فعالیت‎های آنان را تحت یک سقف منسجم سازد، برای اولین بار ایجاد شده‎است.

به گفته وی هم اکنون ۸۵۰ زن تجارت پیشه افغان در این کشور فعالیت دارند که ۴۵ هزار فرصت کاری را فراهم نموده‎اند.

حکومت افغانستان سال گذشته به هدف رشد و بلند بردن توانایی‎های اقتصادی زنان سپوزیمی را برگذار نمود که در آن بیشتر زنان روی ایجاد اتاق تجارت و صنایع مستقل تاکید داشتند.

یک نمایشگاه صنایع دستی زنان افغان
یک نمایشگاه صنایع دستی زنان افغان

برخی از زنان تجارت پیشه افتتاح اتاق تجارت و صنایع زنان را برای توانمندی بیشتر شان یک گام مهم می‎خوانند اما برخی نیز می‎گویند که هنوز هم چالش‎های بزرگی فرا راه شان قرار دارد.

دو تن از آنان در مورد به رادیو آزادی گفتند:

"پرورش اوریاخیل یکی از اعضای هیئت مدیره اتاق تجارت زنان افغانستان هستم، یکی از چالش‎های که بعد از تشکیل اتاق می‎بینیم وادار ساختن زنان برای عضویت گرفتن است چالش‎ها در بخش تجارت بیشتر اجتماعی و فرهنگی است."

"من ناهید حمیدی یک تجارت پیشه سکتور خصوصی هستم خوشحالم که اتاق تجارت افتتاح شد هرقدر که زنان در آن سهم می‎گیرند به همان اندازه افغانستان رو به یک آینده روشن می‎رود."

دلبر نظری وزیر امور زنان افغانستان هر چند چالش‎های مختلف فرا راه زنان این کشور را تائید می‎کند اما می‎افزاید که حکومت در کنار افزایش فعالیت‎های آنان در امور تجارت، متعهد است تا زمینه‎ها را در سایر بخش‎ها به آنان فراهم سازد.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG