لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۹

امریکا اتهامات بر "عمروف" رهبر تاتار را محکوم کرد و خواهان رهایی وی شد


ایلمی عمروف یک رهبر تاتار ها
ایلمی عمروف یک رهبر تاتار ها

وزارت خارجۀ ایالات متحده امریکا در یک اعلامیه که به تاریخ سوم اکتوبر نشر شد، از مقامات اشغالگر روسی شبه جزیره کریمیا خواستار رهایی ایلمی عمروف (Ilmi Umerov) یک رهبر تاتار های آن شبه جزیره از زندان شد.

وزارت خارجه امریکا محکوم کردن ایلمی عمروف را به اتهام جدایی طلبی نکوهش کرده، می‌گوید این حرکت ثابت کننده بی‌عدالتی‌های گذشته در این قضیه، به‌شمول در توقیف نگهداشتن و تداوی روانی وی برای هفته‌های متعدد نیز می‌باشد.

در این اعلامیه همچنان گفته‌ شده‌است که شبه جزیرۀ کریمیا که به‌طور غیر قانونی در ماه مارچ سال ۲۰۱۴ میلادی به خاک روسیه ملحق شد، یک بخشی از قلمرو اوکراین باقی مانده که ایالات متحده در حمایت‌اش از تمامیت ارضی و استقلال اوکراین ثابت باقی می‌ماند.

قضات تعیین شده توسط روسیه در شهر سیمفروپول (Simferopol) پایتخت کریمیا به تاریخ ۲۷ سپتمبر ایلمی عمروف (Ilmi Umerov) را به دو سال زندان محکوم کردند.

معمولاً این زندان‎ها در نزدیک فابریکه‎ها یا فارم‎های زراعتی موقعیت دارند و زندانی‎ها به کار در این تأسیسات مجبور ساخته می‎‌شوند.

به نوشته مرکز خبری رادیو آزادی حکم محکمه در مورد ایلمی عمروف خیلی شدیدتر از آنچه بود که سارنوالان تقاضا کرده بودند.

برای وی سه سال حبس تعلیقی و سه سال ممانعت از فعالیت‎های اجتماعی تقاضا شده بود.

ایلمی عمروف گفته است که در محکمۀ حقوق بشر اتحادیه اروپا تقاضای استیناف خواهد کرد.

ایلمی عمروف
ایلمی عمروف

ایلمی عمروف که از بیماری‎های شکر و پارکین سنس رنج می‎برد در ماه می سال ۲۰۱۶ میلادی توسط اداره خدمات امنیتی فدرال روسیه به اتهام جدایی طلبی دستگیر شده بود.

محاکمه آقای عمروف به تعقیب اجلاس مشابه بیست دوم سپتمبر محکمه در مورد میکولا سیمنا همکار رادیو آزادی/ رادیو اروپای آزاد صورت گرفته است.

اتحادیه اروپا محکوم کردن آقای عمروف را یک تخطی خیلی جدی از حقوق بشر و یک نمونۀ دیگر از سرکوب و زجر دادن جامعه تاتار های شبه جزیره کریمیا خوانده‎است.

در گزارش بیست دوم سپتمبر اداره حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته شده‎است که اشغال این منطقه توسط روسیه با مفقود الاثر شدن‎ها، شکنجه، تخطی از کنوانسیون جنوا و نقض قوانین بین‎المللی همراه بوده‎است.

قرار است پارلمان اروپا به تاریخ پنجم اکتوبر در استراسبورگ بالای دستگیری و محکوم نمودن افرادی مانند میکولاسیمنا و ایلمی عمروف که بعد از اشغال شبه جزیره کریمیا توسط روسیه صورت گرفته‎است، تمرکز کند.

XS
SM
MD
LG