لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

شورای منتخب معلمین: حکومت به تعهداتش با ما عمل نکرده‌است


شورای منتخب معلمین افغانستان طی مراسمی از روز جهانی معلم در کابل تجلیل کرد.

مسئولین شورای منتخب معلمین افغانستان می‌گویند، با آن‌که حکومت در راستای ایجاد تغییرات مثبت در سکتور تعلیم و تربیه، بلند بردن کیفیت معارف و حل مشکلات مالی معلمین با آنان تعهد نموده‌است، اما دیده می‌شود که مسئولین به این تعهدات توجه چندانی ندارند.

آنان این موضوع را روز پنجشنبه در مراسم تجلیل از روز جهانی معلم در کابل مطرح کردند.

آنان خطاب به حکومت گفتند تا زمانی‌که برای حل چالش‌های تخنیکی، مسلکی و مالی موجود در نظام معارف گام‌های عملی برداشته نشود در کیفیت معارف بهبود به میان نخواهد آمد.

فضل احمد فضل رئیس منتخب شورای معلمین در مورد افزود:

"ما همیشه در تلاش این بودیم که بتوانیم وزارت و یا همان مسئولین را وادار سازیم که حقوق از دست رفته معلمین را دوباره برای‌شان بدهند، اما متأسفانه نمی‌دانم که ظرفیت ضعیف یا کاغذ پرانی در ادارت بنامم سبب شده کار که در مدت ۵ یا ۶ ماه باید صورت گیرد سال‌ها را در برمی‌گیرد."

مسئولین شورای منتخب معلمین گفتند که حکومت همواره از برنامه‌ها به هدف بهبود نظام معارف حرف زده و برای ترتیب آن پول‌های زیادی را نیز هزینه کرده‌‌است، اما به‌گفته این مسئولین هیچ یکی آن در عمل پیاده نشده‌است.

به‌گفته آنان، نصاب تعلیمی هنوز هم مشکل داشته، موضوع کمبود معلمین تا کنون سر جایش است و به وضعیت اقتصادی معلمین هم توجه صورت نگرفته‌است.

در این حال سردار محمد رحیمی معین سواد آموزی وزارت معارف در این نشست مشکلات تخنیکی، مسلکی و اقتصادی فرا راه نظام آموزشی را پذیرفته ابراز امیدواری کرد که شورای منتخب معلمین برای حل این چالش‌ها با این وزارت همکار باشد.

​او افزود:

"اگر معلم ظرفیت مناسب نداشته باشد کیفیت در نظام معارف افزایش پیدا نمی‌کند در تدوین نصاب آموزش باید طوری عمل شود که نظر معلمین در تدوین نصاب و مواد آموزشی در نظر گرفته شود تا معلم بتواند آن را خوب منتقل کند."

آقای رحیمی افزود که در حال حاضر در حدود ۲۰۰ هزار معلم، ۹ میلیون متعلم که ۴۰ درصد‌ شان دختران اند مصروف فراگیری آموزش بوده که به‌گفته وی هنوز هم چالش‌های زیاد موجود است که باید روی آن کار شود.

وی افزود که تلاش‌ها جریان دارد تا با تطبیق پلان استراتژیک پنج سالۀ معارف که برای ترتیب آن تدابیر روی دست است مشکلات همه‌جانبه در نظام معارف حل شده و گام‌های عملی در زمینه برداشته شود.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG