لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۴

معینیت سواد آموزی: دولت افغانستان برای بلند بردن سطح سواد اراده ندارد


معینیت سواد آموزی وزارت معارف می‎گوید، دولت برای بلند بردن سطح سواد اراده ندارد و پول‎های کمک شده بیشتر در راه برنامه‎های خیالی هزینه شده‎اند.

محمد سردار رحیمی معین سواد آموزی این وزارت روز پنجشنبه در کنفرانس که زیر نام "بسیج ملی برای سواد آموزی" در کابل برگزار گردیده بود، تعیین زمان از سوی وزارت معارف را که بر بنیاد آن ۶۱ درصد افراد تا سال ۲۰۲۰ میلادی در کشور باسواد باشند را انتقاد می‎کند و عملی شدن آن را به علت نبود بودجه ناممکن می‎خواند.

وی نهادهای کمک‌رسان و دولت را برای پایان دادن چالش‎های فرا می‎خواند که به‌گفته او عامل بی‌سوادی اند.

رحیمی تأکید می‎کند که اگر به جای برنامه‎های خیالی پول برای ارتقای سواد هزینه گردد افغانستان از این چالش رهایی خواهد یافت.

رحیمی: هر سال ۲۰۰ هزار تن از کودکان از تعلیم باز می‎مانند.
رحیمی: هر سال ۲۰۰ هزار تن از کودکان از تعلیم باز می‎مانند.

به‌گفته رحیمی افزوده شدن ۲۰۰ هزار کودک به شمار بی‌سوادان، سالانه در کشور به علت نبود نصاب تعلیمی، اولویت نداشتن سواد در برنامه‎های معارف، عملی نشدن برنامه انکشاف پایدار و معیاری نبودن نصاب تعلیمی چالشی است که به‌گونه جدی باید به آن رسیده‎گی گردد.

وی افزود:

"علاوه بر ده میلیون بی‌سواد که ناشی از چهار دهه عقب مانده‎گی موجود است، هر سال ۲۰۰ هزار تن از کودکان از تعلیم باز می‎مانند، به مراکز و برنامه‎های که نیاز مصرف دارند بودجه داده نمی‎شود چون یک باند مافیایی شکل گرفته‎است و کمک تا دوصد میلیون دالر به برنامه‎های خیالی داده می‎شود."

فقر، خشونت، نا امنی، فساد اداری و عقب مانده‎گی چالش‌های اند که معین سواد آموزی به آن اشاره می‎کند و می‎گوید این همه ریشه در بی‌سوادی دارد و برای پایان یافتن این چالش تنها اراده نیاز است که باید از سوی دولت وجود داشته باشد.

یافته‎های معینیت سواد آموزی نشان می‎دهد که در حال حاضر ۱۰ میلیون تن در کشور از داشتن سواد بی‌بهره استند که بخش بزرگ آن را زنان تشکیل می‎دهد.

یک روز پیش از این بانوی اول افغانستان در مراسم بزرگداشت از روز جهانی سواد آموزی نیز پائین بودن سطح سواد را در کشور نگران کننده و غیر قابل پذیرش دانسته‎است.

از سوی دیگر معاون دوم رئیس جمهور در این مراسم گفته‎است که در بسیاری از مناطق، مکاتب به روی شاگردان بسته استند که این نگران کننده‎است.

با این همه این معینیت می‎گوید وزارت معارف گفته‎است که باید تا سال ۲۰۲۰ میلادی میزان سواد در کشور به ۶۱ درصد برسد که با توجه به نبود بودجه و موجودیت چالش‎های دیگر سر راه این معینیت آنان نمی‎توانند تا به این هدف دست یابند.

یک طفل محروم از تعلیم در افغانستان
یک طفل محروم از تعلیم در افغانستان
  • اما آیا کمک‎ها در بخش سواد آموزی و معارف در راه برنامه‎های خیالی هزینه شده‎اند؟
  • و وزارت معارف چه برنامه‎های برای ارتقای سواد در کشور دارد؟

کبیر حقمل رئیس نشرات این وزارت به این پرسش‎ها چنین پاسخ می‎دهد:

"ما بر اساس برنامه‎ها و نیازهای عینی جامعه پروژه‎ها را طرح، اولویت بندی و عملی می‎سازیم. موضوع بودجه مشکل بزرگ در سطح کشور است. سال گذشته در دفاع بودجه بیشتر از ۵۰۰ میلیون دالر خواسته بودیم، اما برای ما ۲۵۰ میلیون دالر داده شد یعنی نصف بودجه و من در قسمت کمبود بودجه همرای معینیت سواد آموزی موافق هستم."

معینیت سواد آموزی از دولت و سازمان‎های بین‌المللی کمک کننده می‎خواهد تا برنامه‎های سواد آموزی را در اولویت‌شان قرار دهند.

این معینیت می‎گوید، کمک‎ها در بخش سواد آموزی تا ۲۰ درصد که از سوی جامعه جهانی تعهد شده‎اند باید در اختیار این معینیت قرار داده شوند و نیز سکتور خصوصی در بخش سواد آموزی سرمایه‌گذاری کند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG