لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۳

باشندگان کندز: طالبان بر فعالیت‌ شبکه‌های مخابراتی قیودات وضع کرده‌اند


باشندگان ولایت کندز می‌گویند که در فعالیت‌ شبکه‌های مخابراتی از مدت دو هفته بدین‌سو اختلال وارد شده و این شبکه‌ها از ساعت ۵ عصر الی ۷ صبح قطع می‌شوند.

آنان می‌گویند از این‌که اوضاع امنیتی در این ولایت هنوز هم قناعت بخش نیست و یگانه رسیدگی به مشکلات مردم استفاده از تلیفون‌های همراه است که آن‌هم در هنگام شب غیر فعال می‌گردند.

این باشندگان می‌گویند که این مشکل در تمامی شهر کندز و ولسوالی‌های آن وجود داشته و در کنار آن خدمات انترنتی نیز قطع شده که از این ناحیه به مردم مشکلات زیاد ایجاد گردیده‌است.

عبدالبصیر کاکر و بیشر صافی دو تن از باشندگان کندز در صحبت با رادیو آزادی چنین گفتند:

"خدمات مخابراتی و انترنتی در ولایت کندز از طرف شب غیر فعال می‌شود که این مسئله مشکلات زیادی را به مردم خلق کرده‎است و از یک سو امنیت این شهر هم خوب نیست و از سوی دیگر تلیفون‌ها هم‌ کار نمی‌کنند و حالا اگر کدام مریضی پیدا شود و یا کدام رویداد دیگر رخ بدهد ما نمی‌توانیم که از طرف شب با اعضای خانواده و دیگر خویشاوندان خود تماس برقرار کنیم."

" یک هفته شد که در ولایت کندز از ساعت ۵ عصر الی ۷ بجه صبح شبکه‎های مخابراتی غیر فعال می‌‌گردند و هم‌چنان انترنت هم کار نمی‌کند و این مسئله برای مردم مشکلات زیاد را بوجود آورده و حالا اگر ما به کدام مشکل مواجه شویم نمی‌توانیم که دوستان خود را در ولسوالی‌ها و دیگر ولایت کشور خبر بسازیم."

از سوی هم ذبیح الله مجاهد که خود را سخن‌گوی گروه طالبان مسلح معرفی می‌کند، در صحبت با رسانه ها گفته است که آنان به دلیل این‌که نیروهای امنیتی به عملیات‎های شبانۀ شان شدت بخشیده بودند این گروه بر فعالیت‌های شبانه شبکه‎های مخابراتی در کندز قیودات وضع کرده‌است.

هم‌زمان با این، جنرال عبدالحمید حمیدی قوماندان امنیه کندز می‌گوید که این موضوع تحت بررسی ارگان‌های امنیتی قرار دارد و به‌زودی این مشکل برطرف خواهد شد:

عبدالحمید حمیدی قوماندان امنیه کندز
عبدالحمید حمیدی قوماندان امنیه کندز

"تا هنوز در این مورد ما معلومات دقیق دریافت نکردیم که مشکل از اثر مشکلات تخنیکی بوجود آمده‌است و یا که از اثر فشارهای عناصر ضد دولتی، اما در این قسمت به ارگان‌های کشفی و استخباراتی وظیفه سپرده‌ایم تا در این خصوص بررسی‌های خود را انجام بدهند و علت و عوامل غیر فعال بودن شبکه‌های مخابراتی را از طرف شب روشن بسازند."

با این حال یک منبع امنیتی که از فاش کردن اسم اش خود داری می‌کند تأیید کرد که در کندز بر فعالیت‌های شب‌هنگام شبکه‌های مخابراتی از سوی مخالفان مسلح حکومت قیودات وضع گردیده‌است.

خواستیم که در این مورد دیدگاه مسئولان شبکه‌های مخابراتی را نیز با خود داشته باشیم، با سعی و تلاش زیاد موفق به این کار نشدیم.

باید گفت، این بار نخست نیست که شبکه‌های مخابراتی از طرف شب در کندز متوقف می‌شوند، بلکه قبل از سقوط مرتبه اول و دوم شهر کندز نیز در ماهِ‌های میزان شبکه‌های مخابراتی عرضه خدمات مخابراتی را در کندز از طرف شب قطع کرده بودند.

اجمل آرین، کندز

XS
SM
MD
LG