لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۶

نی: در کندز و هلمند مردم تنها ۱۲ ساعت به اطلاعات دسترسی دارند


نی یا اداره حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان می‌گوید که فعالیت‌های مختل شبکه‌های مخابراتی در برخی ولایات سبب شده تا مردم در روشنایی معلومات قرار نگیرند.

نی یا اداره حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان می‌گوید که در کنار ادارات دولتی فعالیت مختل شبکه‌های مخابراتی، مانع بزرگ برای رسیدن معلومات در دسترس مردم است.

مجیب خلوتگر رئیس اجرایی این اداره روز پنجشنبه در نشستی به مناسب روز جهانی دستسرسی به اطلاعات گفت که در برخی ولایات شبکه‌های مخابراتی برای چند ساعت فعال اند و این مسئله بالای حق دسترسی مردم به معلومات تأثیر منفی گذاشته‌است.

وی به ولایت‌های هلمند و کندز اشاره کرده که به گفته وی با مشکل جدی روبه‌رو اند.

مجیب خلوتگر
مجیب خلوتگر

او می‌گوید:

"ما شاهد مختل بودن شبکه‌های مخابراتی هستیم، وقتی‌ما شبکه مخابراتی فعال نداشته باشیم انترنت نیز قطع می‌باشد، در این دو ولایت مردم تنها در ۱۲ ساعت به معلومات دسترسی دارند."

این در حالیست کمیسیون دسترسی به اطلاعات روز چهارشنبه به‌مناسبت روز جهانی دسترسی به اطلاعات، به هدف تطبیق قانون دسترسی به اطلاعات کمپاین یک ماهه را آغاز کرد.

اداره نی می‌گوید که یافته‌های‌شان نشان می‌دهد که اکثر ادارات فعال در افغانستان دفاتر مشخص برای ارائه معلومات ندارند و یا اگر داشته باشند فعال نیست.

نی که با ۶۹ اداره دولتی مصاحبه کرده می‌گوید که ۷۲ در صد این ادارات برای ارائه معلومات در سال آینده‌شان هیچ بودجه را در نظر نگرفته‌اند.

دیدبان شفافیت افغانستان این وضعیت را نگران کننده دانسته‌است.

اما ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که حکومت در زمینه ارائه معلومات به مردم مکلف است.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور در این مورد به رادیو آزادی گفت:

دوا خان مینه پال
دوا خان مینه پال

"معلومات حق مردم است و حکومت متعهد است که معلومات غیر محرم را در اختیار مردم و رسانه‌ها قرار بدهد."

اما کمیسیون دسترسی به اطلاعات می‌گوید که به شمول اداره امور ۲۴ اداره دولتی از سال گذشته به این سو موارد زیادی قانون دسترسی به اطلاعات را در نظر نگرفته‌اند.

این نهاد‌ها می‌گویند که اگر حکومت برای تطبیق این قانون ادارات را مؤظف نکند و به مسئولیت‌ هایش متوجه نشود، پیروزی در این بخش با دشواری‌ها روبه‌رو خواهد بود

گزارش: نورالله شایان.

XS
SM
MD
LG