لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۲

ولسی جرگه مقامات امنیتی را در پیوند به حوادث ارزگان فرا می‌خواند


هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان خواهان فرا خواندن مسئولان امنیتی و مقامات محلی ارزگان در پیوند به کشته شدن بیش از بیست نیروی امنیتی افغان در ولسوالی چوره این ولایت شدند.

کشته شدن بیش از بیست تن از نیروهای افغان در ولسوالی چوره ولایت ارزگان از سوی مخالفان مسلح با عکس العمل شدید اعضای ولسی جرگه مواجه شده‌است.

عبدالروف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه در نشست عمومی روز شنبه پس از ابراز نگرانی وکلا در این خصوص تأکید کرد که مقامات امنیتی به‌شمول مقامات محلی ارزگان در این باره باید در یک نشست فوق العاده پاسخ بدهند.

عبدالروف ابراهیمی
عبدالروف ابراهیمی

او افزود:

"قضیه ارزگان یک فاجعه است ما از طریق کمیته رؤسا حتماً یک جلسه فوق العاده را شامل اجندا می‌سازیم مسئولان امنیتی با مسئولان اداری ارزگان بیایند در خانه ملت و جوابات خود را ارائه بکنند."

هر چند والی ارزگان تعداد سربازان کشته شده در رویداد هفته گذشته درین ولایت را بیست و چهار تن خوانده‌است اما اعضای ولسی جرگه می‌گویند که مخالفان مسلح درین رویداد ۲۶ سرباز افغان را به قتل رسانده‌اند.

برخی وکلا دلیل کشته شدن سربازان اردوی ملی را نرسیدن کمک به آنان، ضعف در نهادهای امنیتی و دفاعی و نبود هماهنگی میان این نهادها عنوان کردند اما عبیدالله بارکزی نماینده مردم ارزگان در ولسی جرگه شماری از مقامات محلی ارزگان را در این حادثه مقصر می‌داند.

آقای بارکزی تأکید می‌کند که این قضیه نخست نیست که در ارزگان رخ می‌دهند بلکه به گفته وی قبل از این نیز چنین رویدادهای به‌وقوع پیوسته‌است.

او افزود:

"پوره یک سال می‌شود که من از این جا فریاد می‌زنم این هشتمین بیز اردوی ملی ماست که سر بسته ازبین می‌رود از هشت بیز اردوی ملی نه یک سرباز زنده بیرون شده و نه یک موتر و یک میل سلاح به دست دولت آمده‌است."

این نگرانی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که به اساس گزارش‌ها به تعداد ۲۴ تن از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان هفته گذشته در درگیری با مخالفان مسلح در ولسوالی چوره ولایت ارزگان کشته شدند.

در گزارش‌ها به نقل از مقامات محلی ارزگان گفته شده‌است که این درگیری چهار روز ادامه داشت و سر انجام ۱۸ سرباز اردوی ملی و شش پولیس کشته شدند.

پیش از این نیز گزارش‌های از کمبود امکانات و نرسیدن کمک به موقع به نیروهای افغان در جنگ با مخالفان مسلح به نشر رسیده و از بی توجهی حکومت درین خصوص به شدت انتقاد شده‌است.

درین حال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در صحبت با رادیو آزادی تعداد کشته شده‌گان نیروهای اردوی ملی در ولسوالی چوره ولایت ارزگان را ۱۸ تن می‌خواند و می‌گوید که بررسی‌ها در مورد این رویداد ادامه دارد.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

​او افزود:

"از این‌که فشار و تعداد دشمن بسیار زیاد بود این‌ها مقابله کرده بودند مگر متأسفانه شهید شدند وزارت دفاع یک هیئت را تعیین و به محل فرستاده است و فعلاً در آن‌جا حضور دارد، تحقیقات را انجام می‌دهند اگر کسی سهل انگاری کرده و یا اشتباه صورت گرفته باشد آن‌ها را به سارنوالی و ارگان‌های عدلی معرفی می‌کنند."

آقای وزیری می‌گوید که وزارت دفاع به‌خاطر رسیده‌گی به مشکلات نیروهای اردوی ملی متعهد بوده و از آنان در هر شرایط دفاع می‌کند.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که اعضای ولسی جرگه می‌گویند، نیروهای افغان در برخی موارد به‌خاطر نداشتن امکانات کافی وعدم توجه مسئولان در مبارزه با مخالفان مسلح به مشکل مواجه شده و همین مساله سبب گردیده تا تلفات شان در جبهات جنگ بیشتر گردد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG