لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۵

تأکید پاکستان بر داشتن کنترول در امتداد خط دیورند جهت مبارزه با تروریزم


وزرات خارجه پاکستان کنترول بر سرحدات را برای جلوگیری از تروریزم مهم می‎داند.

با آن‎که بار نخست نیست که پاکستان در مورد ایجاد موانع در امتداد خط دیورند سخن می‎زند، اما این بار برخی مقام‎های آن کشور در صحبت با آژانس خبری رویترز از ایجاد یک دیوار در این خط سخن زده‎اند.

با آن‌که وزارت خارجه پاکستان از ساخت دیوار در امتداد خط دیورند چیزی نمی‎گوید، اما روی کنترول سرحدات تأکید می‎کند.

در ایمیل فرستاده شده از سوی این وزارت به رادیو آزادی گفته شده که کنترول بر سرحدات میان افغانستان و پاکستان برای مبارزه با تروریزم و تأمین امنیت مهم است.

افغانستان و پاکستان
افغانستان و پاکستان

در ادامه آمده که حکومت افغانستان نیز باید در این بخش همکاری کند.

این ایمیل به روز چهارشنبه به رادیو آزادی رسیده‎است.

وزارت خارجه پاکستان پس از آن چنین اظهاراتی داشته‎است که به تازه‎گی محمد عثمان قوماندان نیروهای سرحدی پاکستان در صحبت با آژانس خبری رویترز از ساخت دیوار در امتداد خط دیورند سخن زده‎است.

افغانستان و پاکستان حدود ۲۵۰۰ کیلومتر سرحد مشترک دارند، اما هر دو کشور ادعا می‎کنند که از این سرحدات تروریستان وارد کشورهای‌شان می‎شوند.

با آنکه افغانستان هیچ‎گاهی خط دیورند را به حیث سرحد رسمی میان دو کشور نشناخته‎است، اما به نقل از رویترز پاکستان این خط را به حیث سرحد رسمی می‎شناسد و برای مصونیت آن مصمم به ساخت دیوار است.

اما وزارت دفاع افغانستان می‎گوید اگر پاکستان واقعاً می‎خواهد امنیت در منطقه تأمین شود به جای این همه پناهگاه‎های تروریستان را در داخل خاک‌اش از بین ببرد.

وزیری: ساخت دیوار به جای حل مشکلات سبب ایجاد حساسیت‎‌ها می‌‎شود.
وزیری: ساخت دیوار به جای حل مشکلات سبب ایجاد حساسیت‎‌ها می‌‎شود.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت:

"این مسئله راه حل نیست ساخت دیوار به جای حل مشکلات سبب ایجاد حساسیت‎ها می‎شود. گروه‎های مسلح، شبکه حقانی، طالبان و سایر گروه‎های تروریستی در پاکستان اند و مراکز شان نیز مشخص است من فکر می‎کنم که اگر پاکستان این مراکز را از بین ببرد صلح و امنیت در افغانستان برقرار شده می‎تواند."

در عین حال یک منبع معتبر در حکومت افغانستان به رادیو آزادی گفت که حکومت این کشور به خاطر یک پاسخ مناسب در واکنش به تلاش پاکستان برای ساخت دیوار در امتداد خط دیورند، غور می‎کند.

از سوی هم برخی از کارشناسان سیاسی می‎گویند که پاکستان به بهانه تأمین امنیت می‎خواهد در امتداد خط فرضی دیورند دیواری ایجاد کند که به‌گفته آنان این کار خلاف اصول بین‌المللی است.

بشیر هاتف یکی از این آگاهان است وی افزود:

"این‌گونه طرح‎ها از سوی پاکستان هیچ نوع منطق ندارد. پناهگاه‎های تروریستان مشخص است، آنان باید تروریستان را در آن مناطق از میان ببرند که عملاً تحت کنترول‌شان است."

برخی منابع گفته‎اند که پاکستان برای تأمین امنیت خط فرضی دیورند نزدیک به ۳۰ هزار نظامی را در اطراف این خط جابه‌جا کرده‎است.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG