لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۳

حامد کرزی برگزاری لویه جرگه را برای بیرون رفت از مشکلات پیشنهاد می‎کند


رئیس جمهور پیشین افغانستان پیشنهاد می‎کند که برای بیرون رفت از مشکلات فعلی کشور باید لویه جرگه عنعنوی برگزار شود.

حامد کرزی در نشست خبری به روز پنجشنبه در کابل گفت در این جرگه به شمول طالبان باید تمامی اقشار افغانستان اشتراک کنند و برای بیرون رفت از مشکلات کنونی و دریافت راه حل صحبت گردد.

وی می‎گوید برای رسیدن به صلح و امنیت در کشور ضرورت به برگزاری لویه جرگه عنعنوی است.

کرزی گفت این خواست را با ارسال نامه به رهبران حکومت وحدت ملی مطرح کرده‎است.

کرزی: طالبان جز مردم افغانستان اند اما اعمال شان تروریستی اند.
کرزی: طالبان جز مردم افغانستان اند اما اعمال شان تروریستی اند.

آقای کرزی گفت نباید اجازه داده شود تا افغانستان مرکز تقابل قدرت‎های بزرگ جهان باشد و در این جرگه تصمیم گرفته شود که کدام راه باید انتخاب شود.

وی افزود:

"من این صلاحیت را ندارم که لوی جرگه را بخواهم، ولی به حیث یک شهروند افغانستان پیشنهاد کرده می‎توانم و از تجربه که من به حیث رئیس جمهور در چهارده سال داشتم این را به خیر دولت امروز افغانستان می‎دانم که برای ایجاد اجماع ملی در قضایا بسیار مهم و سرنوشت ساز که ما با آن مواجه هستیم از ملت افغانستان طلب مشوره شود و به همین ترتیب از طالبان خواستیم که بیایند و همکار شوند و در این جرگه اشتراک کنند."

آقای کرزی گفت گروه طالبان جز مردم افغانستان اند اما اعمال شان تروریستی اند و اضافه کرد که با فرستادن نامه یی از آن گروه نیز خواسته تا به مذاکرات صلح بین الافغانی حاضر شوند.

وی گفت افغان‎ها خواهان دوستی با امریکا، همسایه‎ها و سایر قدرت‎ها هستند اما اجازه نمی‎دهند تا از خاک شان برضد سایر کشورها استفاده شود.

رئیس جمهور پیشین همچنان گفت نقش پاکستان برای صلح در افغانستان حیاتی است، اما افزود که پاکستان در این بخش با صداقت رفتار نکرده‎است.

وی از پاکستان خواست تا پس از این به این کشور دست دوستی دراز کند.

حامد کرزی گفت جنگ در افغانستان جنگ منفعت است اما گفت که این را نمی‎پذیرد که در این کشور بیست گروه تروریستی حضور داشته باشد.

آقای کرزی یکسال قبل نیز خواهان راه اندازی لویه جرگه عنعنوی شده بود.

در این حال ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید از هر دیدگاهی که به نفع تامین صلح و ثبات در کشور باشد استقبال می‎کند.

مرتضوی: دیدگاه رئیس جمهور پیشین بحیث یک شهروند قابل احترام است.
مرتضوی: دیدگاه رئیس جمهور پیشین بحیث یک شهروند قابل احترام است.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور به رادیو آزادی گفت دیدگاه‎های مختلف از طریق میکانیزم‎های قانونی همواره در تعین مسیر نقش داشته‎است.

او افزود:

"دیدگاه رئیس جمهور پیشین افغانستان بحیث یک شهروند برای ما قابل احترام است و هر دیدگاهی‎که مثبت و سازنده باشد و به صلح و ثبات و آبادانی افغانستان کمک کند ما از آن دیدگاه استقبال می‎کنیم."

در مراحل مختلف تاریخ معاصر افغانستان اجتماع بزرگان و نماینده‎های مردم زیر نام "لویه جرگه" برگزار شده و جایگاه قانونی نیز یافته‎است.

لویه جرگه در قانون اساسی افغانستان نیز با میکانیزم خاصی رسمیت یافته‎است، اما اشکال دیگر آن نیز رایج است که یکی از آن‎ها بنام "لویه جرگه عنعنوی" یاد می‎شود.

سحر لیوال

XS
SM
MD
LG