لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۹

عظیمی: نا امنی مانع بزرگ در تطبیق استراتژی‌های مبارزه با مواد مخدر است


مسئولان وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می‌گویند که احتمالاً آمار کشت کوکنار در سال روان نسبت به سال‌های دیگر بیشتر شده باشد.

مسئولان وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می‌گویند که نا امنی مانع بزرگ در تطبیق استراتژی‌های مبارزه با مواد مخدر است.

سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر روز پنجشنبه که در نشستی ارائه دستاورد‌های سه ساله این وزارت سخن می‌زد گفت، هر چند راپور کشت و قاچاق مواد مخدر در سال ۲۰۱۷ نهایی نشده اما ممکن این آمار افزایش را نسبت به سال‌های دیگر نشان بدهد.

سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان
سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان

وی گفت:

"نا امنی امروز چالش برزرگ فرا راه تطبیق پالیسی‌های مبارزه با مواد مخدر بوده و در مورد ارقام کشت باید بگویم که تا فعلاً سروی سال ۲۰۱۷ نهایی نشده اما ممکن ارقام کشت بیشتر باشد."

اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد در گزارش سال ۲۰۱۶‌اش گفته بود که حاصلات تریاک در افغانستان نسبت به سال قبل ۴۳ درصد افزایش داشته است.

گسترش ناامنی‌ها عامل اصلی آن خوانده می‌شود.

مقام‌های حکومتی نیز به این باورند که عاید به دست آمده از مواد مخدر تمویل کننده اصلی جنگ است.

بر اساس گزارش‌ها افغانستان هنوز ۶۵ درصد کل مواد مخدر جهان را تولید می‌کند.

این در حالیست که کشورهای کمک کننده، در شانزده سال گذشته میلیون‌ها دالر برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان کمک کرده اما این کمک‌ها نتوانسته منجر به محو مواد مخدر شود.

جاوید احمد قایم معین وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان نیز می‌گوید که کمک‌های جامعه جهانی در امر مبارزه با مواد مخدر که از طریق حکومت افغانستان به مصرف می‌رسد، به صفر رسیده و این مسئله این روند را با دشواری روبرو کرده‌است.

در همین حال، شماری از کارشناسان افغان می‌گویند طالبان، داعش و القاعده رابطه مستقیم با مواد مخدر دارند و تا زمانی که جنگ در کشور جریان داشته باشد، تمام استراتژی‌های مبارزه با مواد مخدر ناکام خواهد بود.

جنرال خدیداد هزاره وزیر پیشین وزارت مبارزه با مواد مخدر در این مورد گفت:

جنرال خدیداد هزاره وزیر پیشین وزارت مبارزه با مواد مخدر
جنرال خدیداد هزاره وزیر پیشین وزارت مبارزه با مواد مخدر

"مواد مخدر رابطه نزدیک با تروریزم دارد و کمک کنندۀ یکدیگر اند، تا زمانیکه وضعیت امنیتی بهبود نیابد و ولسوالی‌ها تحت حاکمیت حکومت قرار نگیرد ما با مشکل مواد مخدر دست و گریبان خواهیم بود."

آقای هزاره می‌گوید که مواد مخدر نه تنها افغانستان بلکه کشور‌های منطقه و جهان را آسیب پذیر کرده‌است.

به گفته وی، از بین بردن این پدیده به یک مبارزه مشترک افغانستان، منطقه و جهان نیاز دارد.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG