لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۲

مسلمیار: پس از برگزاری انتخابات، لویه جرگه عنعنوی راه اندازی شود


این روزها بار دیگر انتقادها از کارکرد حکومت و تاکید به برگزاری لویه جرگه می‎شود، خواستی‎که شماری از سناتوران نیز آن را مطرح می‎کنند.

رئیس مشرانو جرگه افغانستان تاکید می‎ورزد که برگزاری لویه جرگه عنعنوی از مکلفیت حکومت است و پس از برگزاری انتخابات شوراهای ولسوالی‎ها باید این جرگه راه اندازی شود.

فضل الهادی مسلمیار میگوید این جرگه باید با مشوره و همآهنگی لازم از سوی حکومت راه اندازی شود.

فضل الهادی مسلمیار
فضل الهادی مسلمیار

مسلمیار روز یکشنبه در نشست عمومی این جرگه گفت که لویه جرگه تمثیل خواست‎های مردم افغانستان است و این جرگه باید صلاحیت‎های اجرایی داشته باشد.

آقای مسلمیار در نسشت عمومی روز یکشنبه این جرگه دراین مورد گفت:

"حکومت مکلف است که به انتخابات برود و انتخابات شوراهای ولسوالی‎ها را برگزار کند و طبق قانون اساسی شرایط برای برگزاری لویه جرگه برابر شود تاکه زمینه اصلاح قانون اساسی فراهم گردد، اگر هدف از این باشد که حکومت باید جرگه عنعنوی برگزار کند، راه بهتر این است که باید با حکومت مشوره شود و گروه‎های‎که جرگه را حمایت می‎کنند دلایل خود و اجندای خود را با حکومت شریک سازند."

به برگزاری لویه جرگه عنعنوی در حالی از سوی مشرانو جرگه تاکید می‎شود که پنج شنبه هفته گذشته حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز گفته‎است که با نظرداشت اوضاع کنونی باید لویه جرگه عنعنوی برگزار گردد.

شیر محمد آخند زاده یکی دیگر از سناتوران، اوضاع امنیتی و عدم حضورداشت معاون اول رئیس جمهور را در کشور گویای اوضاع بد افغانستان می‎خواند و می‎گوید با توجه به اختلاف‎های درونی و اوضاع کنونی نیاز است که لویه جرگه عنعنوی برگزار گردد و مردم در باره سرنوشت شان تصمیم بگیرند.

تاکید به راه اندازی لویه جرگه عنعنوی و آوردن اصلاحات در حکومت یکی از خواست‎های بوده‎است که درین اواخر از سوی شماری از احزاب و چهره‎های سیاسی نیز مطرح شده‎است.

اما شماری دیگری از سناتوران باور دارند که تاکید به برگزاری لویه جرگه عنعنوی به اشاره بیرونی‎ها صورت می‎گیرد.

لطف الله بابا یکی از اعضای مشرانو جرگه می‎گوید حکومت افغانستان در سیاست خارجی اش پیروز بوده‎است و ازین رو برخی کشورها در تلاش استند که افغانستان را به بحران بکشانند.

وی افزود:

"در اوضاع کنونی هر که خواست برگزاری لویه جرگه را دارد، بجای این‎که بحران درین کشور بمیان آورند و به اشاره خارجی‎ها کار کنند، برای حل اوضاع موجود به جنگ پاکستان و دیگر کشورهای منطقه در افغانستان جلوگیری کنند و حکومت خود را تقویه کنند."

با این همه ناصر شفیق یکی از کارشناسان سیاسی می‎گوید اگر حکومت می‎خواهد به اراده مردم احترام بگذارد، باید یک دیالوک سیاسی را از راه برگزاری لویه جرگه عنعنوی راه اندازی کند.

پیش ازین شاحسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری در پاسخ به موضوع برگزاری لویه جرگه عنعنوی به رادیو آزادی گفته‎است، از هر دیدگاهی که به نفع تامین صلح و ثبات در کشور باشد استقبال می‎کنند.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG