لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۱

آیا روسیه به طالبان مواد سوخت می‎دهد؟


مقام‌های افغان و امریکایی بار ها از پشتیبانی روسیه از گروه طالبان ابراز نگرانی کرده‎اند، اما اکنون گوشۀ دیگری ازین پشتیبانی برملا شده‎است.

روزنامۀ بریتانیایی تایمز به تازه‎گی به نقل از منابع طالبان گزارش داده‎است که روسیه مواد سوخت را در اختیار این گروه گذاشته‎است.

یک خزانه دار طالبان به تایمز گفته‎است که در مرحله نخست چند تانکر مواد سوخت ۱۸ ماه پیش به گونۀ آزمایشی به دست این گروه رسید و رفته رفته شمار آن ماهانه افزایش یافت.

این منبع طالبان که در گزارش تایمز نامش گرفته نشده ادعا کرده که روسیه این مقدار تیل را به صورت رایگان در اختیار این گروه قرار داده‎است.

در گزارش آمده‎است که طالبان مواد سوخت را به شماری از تاجران در کابل فروخته و عواید آن را از راه سیستم حواله که در سراسر کشورهای اسلامی رایج است، به دست آورده‎اند.

ارزش این معامله مواد سوخت درین گزارش دو و نیم میلیون دالر امریکایی در ماه تخمین زده شده‎است.

اما گفته نشده که مواد سوخت چگونه و در کدام مناطق افغانستان در اختیار طالبان گذاشته شده‎است.

طالبان مسلح
طالبان مسلح

محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگۀ افغانستان است.

در گفت و گوی تیلیفونی با رادیو آزادی، آقای احمدزی روز دوشنبه گفت که ولسی جرگه هم این موضوع را پیگیری خواهد کرد و این که نهادهای امنیتی افغانستان هم می‎توانند به ساده‎گی سرنخ رسیدن مواد سوخت از سوی روسیه به گروه طالبان را ردیابی کنند.

وی افزود:

"این وظیفه سکتور امنیتی است. تیل خوب از هوا نمی‎آید. از بنادر می‎گذرد. باید همان شرکت‎های که تیل را وارد کرده‎اند مورد پرسش قرار گیرند. طبعاً روس‎ها از طریق کدام سکتوری یا شرکت افغانی شاید همین کار را انجام داده باشد. این را هم در ولسی جرگه پیگیری می‎کنیم و هم وظیفۀ سکتور امنیتی است که همین گونه موارد را دنبال کند و مجرمین را به قانون بسپارد."

جاوید کوهستانی آگاه مسایل سیاسی‌امنیتی مستقر در کابل است.

کوهستانی در صحبت با رادیو آزادی روز دوشنبه گفت که به اساس معلومات او تیل از طریق قاچاقبران به دست طالبان می‎رسد.

او افزود:

" بسیاری از امور مربوط به طالبان توسط قاچاقبران در مناطق مرزی انجام می‎شود. چی در مرزهای ایران و حتی آسیای میانه. در مناطق مرزی بدخشان و کندز. طالبان مستقیماً خودشان تماس ندارند. این تماس‎ها از طریق قاچاقبران انجام می‎شود. قاچاقبرانی که قاچاق آدم، مواد مخدر و سایر کالاها را انجام می‎دهند پل ارتباطی هستند."

سمیع یوسفزی ژونالیست افغان است که به نشریۀ امریکایی دیلی بیست هم مقاله می‎نویسد.

او در صحبت با رادیو آزادی اما می‎گوید به اساس معلومات او طالبان با روسیه به گونۀ مستقیم تماس دارند.

او افزود:

"درین شکی نیست که طالبان از طریق دفتر شان در قطر بخشی ارتباطی با روسیه و کشورهای آسیای مرکزی دارند. و مسئولیت آن را هم شخصی که باشندۀ سپین بولدک است به عهده دارد. و گفته می‎شود که فعالترین نمایندۀ طالبان در امور تماس با روسیه و آسیای مرکزی است. و به شمول ضمیر کابلوف با شماری از مقام‎های روسی دیدار می‎کند."

مقام‌های روسیه و نیز سخنگویان طالبان در مورد تأمین مواد سوخت برای طالبان رسماً چیزی نگفته‎اند.

اما، در گذشته، برخی از گزارش‌ها به نقل از ضمیر کابلوف نماینده خاص ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در افغانستان گفته‎اند مسکو کانال‌های ارتباطی برای مبادلۀ معلومات را با طالبان ایجاد کرده‎است.

کابلوف گفته‎است که منافع روسیه در افغانستان با منافع طالبان در جنگ علیۀ گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش گره خورده‎است.

طالبان مسلح
طالبان مسلح

اما، پیش ازین جنرال جان نیکلسن فرمانده عمومی مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان در ماه اپریل گفت که روسیه به گونۀ آشکارا به طالبان مشروعیت می‎بخشد.

جنرال نیکلسن افزود که روسیه به اساس یک روایت نادرست مدعی است که تنها طالبان در افغانستان علیۀ شاخۀ خراسان داعش درین کشور می‎جنگند.

روزنامۀ تایمز گفته‎است که پس از آن که جنگجویان داعش برای خود در سال۲۰۱۴ جای پای درست کردند، مسکو تلاش‌های حمایتی خود از طالبان را افزایش داد.

تایمز با یک مشاور روسی ۳۷ ساله هم صحبت کرده و او در حالی که خواسته نامش فاش نشود، به روزنامه گفته‎است که شش هفته پیش با هبت الله آخند زاده رهبر طالبان در هلمند دیدار کرده‎است.

به تازه‎گی، جنرال عبدالرازق قوماندان امنیۀ کندهار به رادیو آزادی گفت که به اساس اطلاعات او هبت الله آخند زاده در مورد تغییر تاکتیک‌های جنگی طالبان در برابر افزایش حمله‌های هوایی علیه آنان صحبت کرده و نیز گفته‎است که چون هدف‌‌شان با جنگجویان داعش یکی است، بنا برین باید با گروه داعش در افغانستان مخالفت نکنند.

اما، قاری یوسف احمدی که خود را سخنگوی طالبان معرفی می‌کند در یک پیام صوتی که به رادیو آزادی فرستاده دستور عدم مخالفت گروه طالبان با داعش از سوی ملا هبت الله را رد کرده‌است.

حکومت افغانستان بارها از همسایه‌های خود خواسته که مناسبات‌شان را در چارچوب روابط دولت با دولت برقرار کنند.

نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه هم به رادیو آزادی گفت که این پیام حکومت افغانستان را یک و نیم سال پیش در سفری به مسکو به مقام‌های روسی رسانده و گفته‎است که حمایت کشورهای همسایه از گروه‌های شورشی مخالف حکومت افغانستان به شمول طالبان به نفع هیچ کشوری منطقه نیست.

XS
SM
MD
LG