لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۱

آیا حملات اخیر افغانستان به هدف ناکام ساختن گفت‌وگوهائ مسقط بود؟


مقامات افغان می‌گویند بعد از این‌که شورشیان طالب در نتیجۀ حملات هوایی متحمل تلفات سنگین شدند به تکتیک حملات انتحاری گروهی خود شدت بخشیدند ولی تلاش‌های صلح بازهم ادامه خواهد داشت.

حکومت افغانستان می‌گوید شورشیان چون در نتیجۀ حملات هوایی متحمل تلفات سنگین شدند تکتیک خود را از جنگ جبهه‌ای به حملات انتحاری گروهی تغییر دادند.

در حملات روزهای اخیر شورشیان طالب در میوند کندهار، گردیز و اندر غزنی بیش از ۱۳۰ سرباز دولتی کشته و حدود ۲۵۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

این حملات زمان آغاز شد که گفت‌وگوها جهت جستجوئ راه حل سیاسی در افغانستان از سوی اجلاس چهار جانبه در مسقط پایتخت عمان جریان داشت.

این ششمین گردهمایی این نوع نماینده‌گان افغانستان، امریکا، پاکستان و چین بود که بعد از یک وقفۀ طولانی برگزار شد.

  • یک سوال مطرح این است که آیا این حملات به هدف ناکام ساختن گفت‌وگوها به راه انداخته‌ شد؟
  • جاوید فیصل، سخنگوی ریاست اجرائیه در صحبت با رادیو آزادی این احتمال را رد کرده گفت که چون شورشیان در نتیجۀ حملات هوایی نیروهای افغان متحمل تلفات سنگین شدند تکتیک خود را از جنگ جبهه‌ای به حملات انتحاری گروهی تغییر دادند.
  • او افزود:

"طالبان دشمنان مردم افغانستان هستند. و قبل از این هم علیه مردم افغانستان حملات تروریستی انجام داده‌اند ولی تکتیک و استراتژی جنگی آن‌ها تغییر کرده‌است. به این معنی که آن‌ها در جنگ رویاروی در برابر نیروهای افغان تلفات سنگین داشتند لذا چون دیده می‌شود بر حملات انتحاری و موتربم‌ها بیشتر تمرکز دارند."

جاوید فیصل
جاوید فیصل

از سوی دیگر برخی وکلای شورای ملی بعد از حملات شورشیان که هم‌زمان با گفت‌وگوهای مسقط به راه انداخته شد از حکومت انتقاد کردند.

آن‌ها گفتند که گفت‌وگوی صلح باید از یک موقف نیرومندتر صورت گیرد.

آن‌ها از حکومت خواستند که همه تماس‌های صلح با شورشیان را فوراً به حالت تعلیق درآورد.

ولی سخنگوی ریاست اجرائیه می‌گوید که تلاش‌های صلح ادامه خواهد یافت.

جاوید فیصل گفت یک بخش تلاش‌های صلح این است تا مخالفین مسلح که به صلح باور ندارند در میدان جنگ سرکوب شوند.

XS
SM
MD
LG