لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۲

مستغنی: در مسقط روی عملی شدن تعهدات در پیوند به صلح افغانستان تأکید شد


وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که در نشست چهار جانبه صلح در مسقط روی عملی شدن تعهدات که از سوی پاکستان صورت گرفته‌است تأکید شد.

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید در نشست چهار جانبه که در رابطه به صلح در عمان برگزار شده بود روی نقش عملی و اقدامات صادقانه پاکستان تأکید گردید.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت روز سه شنبه در یک نشست خبری گفت که نماینده‌‍‌گان کشورهای شرکت کننده تعهد کردند که در بخش صلح افغانستان اقدامات عملی را انجام می‌دهند.

شکیب مستغنی
شکیب مستغنی

او افزود:

"نماینده‌گان کشورهای شرکت کننده در این نشست روی عملی شدن تعهدات تأکید کردند و این وعده صورت گرفت که تعهدا ت عملی می‌گردد و این فیصله گردید، نشست‌های بعدی در صورتی برگزار می‌گردند که کشورهای شرکت کننده به‌خصوص پاکستان کارخانه‌گی‌اش را انجام بدهد."

این در حالیست که ششمین نشست چهار جانبه به شرکت نماینده‌گان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین روز گذشته در مسقط پایتخت عمان برگزار گردید.

به اساس یک سلسله گزارش‌ها نماینده‌گان این کشورها در عقب دروازه‌های بسته ملاقات کرده و به همین خاطر جزئیات بیشتر گفت‌وگوها منتشر نشده‌است.

اما دو مقام وزارت خارجه پاکستان به شرط افشا نشدن نام‌های‌شان به آژانس خبری رویترز گفته‌اند که گفت‌وگوهای اصلی در مورد ادامۀ تلاش‌ها برای صلح در افغانستان و دریافت راه حل متمرکز بوده‌است.

در مورد شرکت نماینده طالبان در نشست مسقط معلومات منتشرنشده‌است، اما طالبان قبل از برگزاری نشست چهارجانبه امکان شرکت نماینده‌شان درین نشست را رد کرده بودند.

در نشست روز گذشته در مسقط از جانب افغانستان حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه و اکرم اخپلواک رئیس دارلانشاً شورای عالی صلح و از جانب پاکستان تهمینه جنجوعه رئیس دفتر وزارت خارجه آن کشور شرکت کرده بودند.

درین حال شماری از کارشناسان سیاسی افغان می‌گویند، تا زمانی‌که حکومت افغانستان راهکار و میکانیزم جدید را برای تأمین صلح در کشور آماده نسازد این گونه نشست‌ها نتیجه نمی‌دهد.

خالد سادات یکی از این کارشناسان در مورد گفت :

"بدبختانه که حکومت افغانستان نتوانست استراتژی را آماده سازد که در بخش صلح با طالبان و پاکستان یک میکانیزم جدید را به‌وجود آورد که این مشکل اصلی است، همین دلیل است که ما در نشست عمان تکرار یک تجربه ناکام را می‌بینیم."

سلسله نشست‌های چهار جانبه صلح میان نماینده‌گان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین در مورد صلح و گفت‌وگو میان حکومت افغانستان و طالبان در سال ۲۰۱۶ میلادی از اسلام آباد آغاز گردید اما بدون داشتن یک نتیجه روشن این سلسله دوباره متوقف گردید.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG