لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۴

نیویارک تایمز: CIA عملیاتش در افغانستان را جهت سرکوب طالبان توسعه می‌دهد


روزنامه نیویارک تایمز گزارش می‎دهد که سی آی ای یا اداره استخبارات مرکزی امریکا شماری از افسران شبه نظامی و قراردادی‎هایش را برای هدف قرار دادن طالبان به افغانستان می‎فرستد.

گفته می‎شود این تکتیک، شامل ارسال تیم‎های کوچک از افسران با تجربه است که در کنار قوای افغان برای هدف قرار دادن تندروان طالب، فعالیت خواهند کرد.

روزنامه نیویارک تایمز گزارش داده‎است که انتظار می‎رود با این اقدام، سی آی ای عملیات‎های مخفی اش را به هدف از بین بردن و تعقیب طالبان در سراسر افغانستان بیشتر بسازد.

روزنامه از قول دو مقام ارشد امریکایی که نام‎هایشان افشا نشده‎است می‎گوید، این تکتیک شامل ارسال تیم‎های کوچک از افسران باتجربه است که در کنار قوای افغان برای هدف قرار دادن تندروان طالب فعالیت نمایند.

طالبان مسلح
طالبان مسلح

گفته می‎شود این موضوع تغیریست در توجه سی آی ای به افغانستان.

این اداره قبلاً روی شکست دادن القاعده تمرکز داشت و با ادارت استخباراتی افغانستان کمک می‎کرد.

به گزارش نیویارک تایمز، این تلاش‎های جدید که توسط افسران شبه نظامی سی آی ای از فرقه فعالیت‎های خاص به پیش خواهد رفت از سوی واحدهای کوچک مسمی به تیم‎های تعقیب تررویزم انجام خواهد شد.

در این حال شماری از کارشناسان امور نظامی افغان می‎گویند، ایالات متحده بر اساس توافق امنیتی با افغانستان تعهد کرده‎است که از قوای افغان در جنگ حمایت می‎کند و اجازه نمی‎دهد تروریستان مناطق را در افغانستان تصرف کنند.

جنرال امرالله امان یکی از این کارشناسان است که امریکا را بر اساس توافق درازمدت امنیتی اش با افغانستان مکلف به همکاری امنیتی می‎داند ولی با نقش شرکت‎های امنیتی خصوصی در افغانستان موافق نیست.

وی از قراردادی‎های بلک واتر به حیث مثال یاد می‎کند که فعالیت شان در افغانستان در گذشته نتیجه خوب نداشت.

او افزود:

"ایالات متحده مطابق با تعهداتی که در توافق امنیتی با افغانستان کرده‎است، باید اجرات کند. شرکت بلک واتر که بین سال‎های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ در افغانستان وظیفه اجرا کرد، ایالات متحده خود در همان وقت اعتراف کرد که عملیت‎های و اجرات آن‎ها مطابق قوانین و محیط افغانستان نبود و بعضی حساسیت های را بر افروخت."

حکومت افغانستان تا حال در مورد خبر اعزام قراردای‎های سی آی ای به افغانستان جهت هدف قرار دادن طالبان تبصره نکرده‎است.

قوای هوایی امریکایی حملاتش را بر طالبان شدت بخشیده‎است.
قوای هوایی امریکایی حملاتش را بر طالبان شدت بخشیده‎است.

قبل از اعلان استراتژی جدید امریکا برای افغانستان، بحث‎های زیاد در واشنگتن صورت گرفت که آیا شرکت‎های امنیتی خصوصی یا قراردای‎های سی آی ای در جنگ افغانستان سهیم گردند یا نه؟ این نظریه در افغانستان و امریکا مخالفین زیاد داشت.

رئیس جمهور دونالد ترمپ حین اعلان استراتژی اش برای افغانستان در ماه اگست، از اعزام قوای بیشتر به این کشور و برداشتن محدودیت‎ها در میدان جنگ سخن گفته بود.

قوای هوایی امریکایی قبلاً حملاتش را بر طالبان شدت بخشیده‎است.

بر اساس یک گزارش تازه همین نیروها، ماه سپتمبر ماهی بود که در آن بیشترین بمباردها بر طالبان صورت گرفت.

طالبان هفته گذشته با سلسله از حملات خونین بر قرارگاه‎های نظامی در ولایات غزنی، پکتیا و کندهار و محلات غیر نظامی در کابل و غور پاسخ داده و بیش از ۲۰۰ فرد ملکی، نظامی و پولیس افغان را کشتند و تعهد انتقام بیشتر را کردند.

XS
SM
MD
LG