لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۰

رئیس تلویزیون ولسی جرگه: همایون و لالی برخی مواد نشراتی را با خود بردند


مسئولان رادیو و تلویزیون ولسی جرگه افغانستان می‌گوید، معاون اول همراه با یک عضو دیگر این جرگه چند شب پیش وارد دفتر این تلویزیون شدند و برخی مواد نشراتی را با خود بردند.

حلیم تنویر رئیس رادیو و تلویزیون ولسی جرگه افغانستان می‌گوید، همایون همایون معاون اول و محمد نعیم لالی حمیدزی عضو این جرگه چند شب پیش همراه با دو تن دیگر به زور وارد دفتر نشرات تلویزیون شده و برخی مواد نشراتی را با خود برده‌اند.

وی روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی هر چند توضیحات بیشتر نداد که مواد برده شده چیست اما گفت، برخی اعضای ولسی جرگه می‌خواهند نشرات تلویزیون این جرگه به میل آنان به پیش برود.

او افزود:

"یک نفر نوکریوال ما را در عقب پنل نشاندند و فلم‌های که بود و نمی‌خواهم در باره این فلم‌ها برای تان معلومات بدهم، این فلم‌ها را در «فلش» ثبت کردند و برای این که نوکریوال و امنیت ما را آرام بسازند برای شان رشوت دادند و دوباره رفتند، در باره این که آیا چیزی را از آرشیف حذف کردند یا نه چیزی گفته نمی‌توانم اما روز شنبه شاید این اسناد روی سکرین بیاید و شما خود تان ببینید."

روز چهار شنبه برخی اعضای ولسی جرگه به خصوص گل پاچا مجیدی در نشست عمومی این بحث را به زبان آورد که حتا باعث تنش‌های لفظی و فزیکی میان برخی اعضای این جرگه شد.

گل پاچا مجیدی
گل پاچا مجیدی

تنش میان همایون همایون معاون اول ولسی جرگه با رئیس و برخی اعضای این جرگه زمانی بالا گرفت که آقای همایون چندی پیش رئیس ولسی جرگه و رئیس دارلانشای این جرگه را به فساد اداری متهم کرد.

اما آن چه همایون همایون به رادیو آزادی می‌گوید، به این داستان پهلوی تازه می‌دهد.

به گفته وی، او ساعت یازده شب زمانی وارد تلویزیون ولسی جرگه شد که مسئولان نشرات تلویزیون به خواست رئیس دارلانشای این جرگه نشرات را قطع کردند.

وی می‌افزاید، در همان شب جریان نشست عمومی ولسی جرگه به گونه تکرار نشر می‌شد و مسئولان، جریانی را که بر خلاف رئیس دارلانشا بود قطع کردند.

همایون می‌گوید، او برای این به تلویزیون رفت تا نشرات آن دوباره آغاز گردد.

همایون همایون
همایون همایون

او افزود:

"بعد از جمع بندی رئیس جرگه نشرات قطع شد، یعنی مسایل دیگری که در نشست رخ داده بود و به نقص رئیس جرگه و رئیس دارلانشا بود آن‌ها نشرات را خاموش کردند، من که رفتم برای مسئول نوکریوال گفتم که دوباره نشر کنید مسایل را و نشر هم کردند، یعنی دوباره دکمه را که نشرات را قطع کرده بودند همان دکمه را مسئول نوکریوال فشار داد و تمام موارد همان روز نشر شد."

  • اما در میان موج از تنش‌ها، ولسی جرگه در برابر این اتهامات چی خواهد کرد؟
  • عبدالقادر زازی منشی این جرگه می‌گوید، شاید روز شنبه در باره بررسی این اتهام‌ها ولسی جرگه تصمیم بگیرد.

به گفته وی، در صورت ثابت شدن این اتهام‌ها، شاید عضویت وکلای متهم بگونه موقت تعلیق شود.

عبدالقادر زازی
عبدالقادر زازی

او گفت:

"وکیل صاحبان که چنین اعمال را انجام می‌دهند ما در اصول وظایف داخلی موارد را داریم که با آن برخورد می‌کنیم، تعلیق وظایف از یک تا ده روز یکی از این برخوردها است، اگر ثابت شود مطابق اصول وظایف داخلی ولسی جرگه می‌تواند تعلیق را پیشنهاد کند."

اما معاون اول ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت، تمام اتهامات بر وی پس از افشاگری او در باره موجودیت فساد در این جرگه وارد شده‌است و وی از افشا سازی موارد فساد در ولسی جرگه دست بردار نیست.

اما آنچه مهم خوانده می‌شود این است که جنجال‌ها در ولسی جرگه بر کار این جرگه تاثیر منفی خواهد گذاشت و سبب کندی در تصامیم و تصویب قوانین خواهد شد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG