لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۲

یک شهر بزرگ پنجصد میلیارد دالری در عربستان سعودی ساخته می‌شود


ولیعهد عربستان سعودی در یک کنفرانس بین المللی سرمایه گذاری در شهر ریاض از پلان ساختن یک شهر بزرگ در آن کشور پرده برداشت.

شهزاده محمد بن سلمان می‎گوید، شهر بزرگ پنجصد میلیارد دالری که قرار است در آن کشور ساخته شود، به کشورهای اردن و مصر امتداد خواهد یافت.

بن سلمان در یک مصاحبه با آژانس خبری رویترز گفت، این شهر بزرگ پنجصد میلیارد دالری که قرار است در آن کشور ساخته شود و نیوم (NEOM) نامگذاری شده‎است، ۲۶۵۰۰ کیلو متر مربع مساحت داشته، دارای مراکز تجارتی و صنعتی است و به کشورهای اردن و مصر امتداد خواهد یافت.

ریاض پایتخت عربستان
ریاض پایتخت عربستان

این اعلان غیر مترقبه، آخرین شگفت انگیز ترین سلسله از برنامه خصوصی سازی است که از ارامکو (Aramco) شرکت غول پیکر نفتی عربستان سعودی آغاز شد.

به گفته شهزاده محمد بن سلمان، شهر نیوم (NEOM) که در کنار شرکت نفتی ارامکو در بازارهای اقتصادی جهان حضور خواهد یافت، یک بخشی از تلاش‎های عربستان سعودی به خاطر متنوع ساختن اقتصاد وابسته به نفت آن کشور محسوب می‎شود.

شهزاده محمد بن سلمان گفته‎است:

"این نخستین شهر کپیتالیستی در جهان خواهد بود، چیز منحصر به فرد، کاملاً دگرگون و انقلابی خواهد بود."

ولیعهد عربستان سعودی همچنان گفته‎است، شرکت نفتی ارامکو کاملاً طبق پلان کار می‎کند و گزارش‎ها در مورد تاخیر در کارهای آن شرکت را رد کرده گفت، ارزش شرکت نفتی ارامکو بیش از دو تریلیون دالر است.

به نوشته رویترز، شهزاده محمد بن سلمان که در حاشیه کنفرانس سه روزه سرمایه گزاری در ریاض صحبت می‎کرد، سخنانش را به زبان‎های عربی و انگلیسی و گاهی هم در یک جمله، به هردو زبان بیان می‎کرد و زمانی که در مورد برنامه‎های شهر جدید صحبت کرد، خیلی هیجانی به نظر می‎رسید.

کنفرانس سرمایه گزاری در هفته جاری در شهر ریاض تدویر یافت و حدود چهار هزار هیئت را از سر تا سر جهان به خود جلب کرده بود.

XS
SM
MD
LG