لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۱

زواک: حکومت افغانستان در بخش تجارت با پاکستان از یک موقف قوی پیش برود


وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید، پاکستان باید موانع سر راه تجارت و ترانزیت با افغانستان را بردارد و به تعهدات‌اش عمل کند.

مسافر قوقندی سخنگوی این وزارت روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که پاکستان باید به حرف‌ها و پالیسی‌های عمل کند که سازمان تجارت جهانی به‌خاطر رشد تجارت منطقه آماده کرده‌است.

مسافر قوقندی
مسافر قوقندی

او گفت:

"ما از تمام کشورهای منطقه به‌خصوص پاکستان می‌خواهیم، از پالیسی که ما در بخش تجارت و ترانزیت به آن‌ها داریم از همان پالیسی استفاده نمایند و سیاست‌های دوگانه نکنند و مسایل سیاسی را با مسایل اقتصادی یکجا نسازند."

بیشترین صادرات افغانستان به هند از طریق خاک پاکستان صورت می‌گیرد.

این در حالیست که زاهد نصرالله سفیر پاکستان در افغانستان روز شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که کشور‌اش از گسترش روابط اقتصادی کابل - دهلی نو نگران نیست.

"پاکستان از گسترش روابط اقتصادی کابل - دهلی نو نگران نیست."

پیش از این صدراعظم پاکستان نیز گفته بود که کشورش نگران گسترش روابط اقتصادی میان افغانستان و هند نیست.

اما هفته پیش اتاق تجارت و صنایع افغانستان اعلان کرد که پاکستان در برابر ده‌ها قلم جنس افغانی تعرفه گمرگی را سه برابر افزایش داده و این چالش بزرگی را در برابر تاجران افغان ایجاد کرده‌است.

به‌دنبال آن، رئیس جمهور غنی حکم داد که پس از این موترهای باربری پاکستانی حق ترانزیت در خاک افغانستان را ندارند.

روز نامه "د هندو " چاپ هند، در شماره اخیراش نوشته که اسلام آباد به دهلی نو پیشنهاد کرد تا در بخش تجارت زمینی افغانستان و هند همکاری کند اما به نقل از این روزنامه، هند این پیشنهاد را نپذیرفته است.

از سوی هم شماری از کارشناسان بین المللی از جمله قدرت الله زواک با توجه به گذشته پاکستان، به حرف‌های تازه مقامات آن کشور نیز به دیده شک می‌نگرد.

او گفت:

"عمل آن‌ها برای ما معیار است، حکومت افغانستان می تواند به مقامات پاکستانی گوش زد کنند که انچه را وعده می کنند به ان عمل نمی کنند و باور کردن به مقامات پاکستانی اشتباه است زیرا پاکستان در گذشته سیاست دوگانه در قبال افغانستان داشته است."

آقای زواک می‌افزاید که باید حکومت افغانستان در بخش تجارت و ترانزیت با پاکستان از یک موقف قوی پیش برود.

به گفته وی، وقتی پاکستان به تاجران افغان مشکل خلق می‌کند باید حکومت افغانستان هم اجازه به تاجران پاکستانی ندهد تا از خاک افغانستان به آسیای مرکزی صادر کنند زیرا این مسئله می‌تواند یک فشار خوب بالای پاکستان باشد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG