لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۹

شماری از پولیس افغان: عدم اعاشه و اباطه سبب می‌شود تا عقب نشینی کنیم


عکس جنبه تزئینی دارد
عکس جنبه تزئینی دارد

شماری از منسوبین پولیس افغانستان که مصروف جنگ در خط مقدم جبهه استند می‌گویند که نه مهمات و تجهیزات جنگی به آنان می‌رسد و نه هم اعاشه و البسه دارند.

پولیس ولایات کندز و غور این شکایت را با رادیو آزادی در حالی شریک ساخته اند که مقامات محلی نیز آنرا تأیید می‌کنند.

پولیس یکی از پوسته‌ها در سرک خان آباد کندز به شرط افشا نشدن نامش روز یک شنبه به رادیو آزادی گفت که خوراک برای شان نمی‌رسد و آنان با پول پس انداز خودشان زندگی می‌کنند.

آنان می‌گویند که از سه ماه به این سو معاش برای شان پرداخت نشده‌است.

وی گفت:

"برای ما نان و خوراک نمی‌رسد، اینجا مشکل بسیار زیاد است، اگر جنگ شود و راه‌ها مسدود گردد وقتی مخابره می‌کنیم باز هم چیزی برای ما نمی‌رسد، زمانی‌که مهمات، نان و آب برای ما نمی‌رسد مجبور می‌شویم که عقب نشینی کنیم، بیشتر اوقات به راننده‌ها پول می‌دهیم که برای ما مواد خوراکه بیاورند، حالا زمستان آمد اما ما البسه نداریم اما استیم و وظیفه اجرا می‌کنیم."

عکس جنبه تزئینی دارد
عکس جنبه تزئینی دارد

پولیس یکی از پوسته های ولایت غور نیز با تأیید این مشکلات به رادیو آزادی گفت که آنان بخاطر دفاع از کشور جنگ می‌کنند اما خیانتِ که در خوارک و البسه صورت می‌گیرد سبب رنجش شان شده‌است.

وی افزود:

"ما در یک پوسته وظیفه اجرا می‌کنیم که سه کیلومتر از شهر فاصله دارد، ما مشکل اعاشه و البسه داریم همیشه شکایت کرده‌ایم اما مقامات نمی‌شنوند، چیزی کمی که هم برای ما می‌رسد در آن خیانت صورت می‌گیرد."

تاج محمد آمر لوژستیک ولایت غور که از چهار روز به این طرف برای حل مشکلات پولیس به کابل آمده‌است می‌گوید که شرکت آریانا سنگسور قرارداد اعاشه و البسه پولیس را به عهده دارد اما حالا مسئولین این شرکت لادرک است.

وی در صحبت با رادیو آزادی گفت که حالا وزارت داخله صدای آنان را شنیده‌است و مشکلات پولیس رو به حل شدن است.

وی می‌گوید:

"این ماه سوم است که ما این مشکل را داریم، برای صاحب شرکت چند بار زنگ زدیم اما پیدا نشد، آن هم پیدا می‌شود اما حالا از این جا سه صد بوجی آرد اکمالات گردید و صد بوجی آنجا خریداری شده‌است، انشاالله مشکل ما ۵۰ فیصد حل شده‌است."

از سوی دیگر پولیس در برخی از ولایت‎های دیگر نیز چنین شکایت‌های را مطرح کرده‌اند در مورد چیزی که نگرانی شدید اعضای مشرانو جرگه را در نشست روز یکشنبه برانگیخت.

فضل هادی مسلمیار رئیس این جرگه گفت که این برای نظام شرم است که پولیس چنین شکایات را مطرح می‌کند و تأکید کرد که در این خصوص باید از سرپرست وزارت داخله پرسیده شود.

فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان
فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان

وی گفت:

"شکایت پولیس از اعاشه در ولایت های غور و کندز و وضعیت بد زندگی پولیس واقعاً برای ما برای نظام ما و به خصوص برای وزارت داخله جای شرم است، کمیسیون امور دفاعی در این خصوص به گونه جدی کار کند وزیر داخله را فرا بخوانید از او پرسان کنید که چرا؟"

تلاش کردیم تا نظر وزارت داخله در خصوص اقدامات در این خصوص را در گزارش داشته باشیم اما با وجود تماس‌های مکرر موفق نشدیم.

پیش از این رئیس جمهور غنی نیز گفته بود که وزارت داخله بخصوص بخش لوژستیک آن به اصلاحات جدی نیاز دارد.

آقای غنی حدود پنج ماه قبل در سخنرانی که در کنفرانس مبارزه با فساد اداری داشت وزارت داخله را در میان نهادهای امنیتی فاسد ترین وزارت خواند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG