لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۸

شبکه زنان افغان: حکومت در مهار کردن چالش‌‌ها فرا راه زنان ناتوان بوده‌است


سمیرا حمیدی مسئول هیئت مدیره شبکه زنان افغان
سمیرا حمیدی مسئول هیئت مدیره شبکه زنان افغان

شبکه زنان افغان نقش زنان را در سطوح مختلف کمرنگ و سمبولیک می‌خواند و حکومت را در این باره انتقاد می‌کند.

نادیده گرفتن نقش زنان در روند گفت‌وگوهای صلح، عدم حضور آنان در نشست‌های مهم سیاسی و نقش کمرنگ‌شان در بخش‌های امنیتی انتقادهای شبکه زنان افغان را بر انگیخته است.

این شبکه می‌گوید که عدم مصونیت زنان در نهادهای دولتی و خشونت‌های روز افزون در برابر زنان از چالش‌های دیگری اند که نشان می‌دهند حکومت برای مهار آن‌ها ناتوان بوده و یا این همه را نادیده گرفته‌است.

سمیرا حمیدی مسئول هیئت مدیره این شبکه روز سه شنبه نهم عقرب در یک نشست خبری که در کابل به مناسبت بزرگداشت از "هفدهمین سالگرد قطعنامه ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل در مورد زنان گفت، در پیوند به تصمیم گیری‌های سیاسی و روند گفت‌وگوهای صلح، زنان در جریان قرار داده نمی‌شوند.

وی افزود:

"ما متأسفانه شاکی هستیم از این‌که نشست‌ها در چند ماه برگزار شده‌است که در باره سرنوشت افغانستان کلیدی و مهم بوده اما زنان یا هیچ وجود نداشته و یا هم نقش‌شان سمبولیک بوده‌است، زنان از کابینه، از شورای عالی صلح، از شورای ملی و یا از جامعه مدنی افغانستان در نشست‌ها در افغانستان و یا بیرون حضور نداشته که اگر این چالش پایان داده نشود شکنندگی را به میان می‌آورد."

این شبکه می‌گوید با وجودی‌که حکومت افغانستان به قطعنامه ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد پیوسته و بر مصونیت و پیشرفت زنان متعهد شده است؛ اما برنامه عمل ملی که یکی از وعده‌های حکومت در این زمینه بود تا اکنون تطبیق نشده‌است.

حکومت افغانستان با پیوستن به قطعنامه ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد در باره زنان در سال ۲۰۰۳ میلادی وعده کرده بود که برای رهایی زنان از فشار‌های سنگین جنگ، منازعات، خشونت‌های مبتنی بر جنسیت و رفع مشکلات صحت روانی و فزیکی آنان کار خواهد کرد.

شبکه زنان افغان: زنان در روند گفت‌وگوهای صلح و حضور در نشست‌های مهم سیاسی نقش کمک رنگ دارند.

تأمین مصونیت اقتصادی زنان، اطمینان از مشارکت برابر زنان در نهاد‌ها و تصمیم گیری‌ها در پروسه صلح از دیگر وعده‌های حکومت بوده‌اند.

در این حال حسینه صافی رئیس شبکه زنان افغان می‌گوید، عدم حضور زنان در نشست‌های مهم که در چند ماه اخیر در داخل و یا بیرون از افغانستان برگزار شده‌، کمرنگ بوده‌است.

به گفته وی نقش دو درصدی زنان در صفوف نیروهای امنیتی آن هم همراه با چالش‌های فراوان و عدم گزینش زنان به حیث والی و یا ولسوال نشان دهنده آن است که حکومت به وعده‌هایش عمل نکرده‌است.

اما شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور افغانستان در صحبت با رادیو آزادی به این انتقاد‌ها چنین پاسخ می‌دهد:

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

"حکومت متعهد به حضور و مشارکت زنان در سطوح مختلف است و دوم این‌که در بخش دپلوماسی به حیث سفیر افغانستان، یا این‌که با ما از نزدیک به حیث مشاورین رئیس جمهور کار می‌کنند، در شورای عالی صلح در سطح رهبری خود شان حضور دارند و این رقم زیادتر شده می‌رود و اراده حکومت برای حمایت از زنان همچنان پا برجاست."

به گفته وی، ۲۷ درصد حضور زنان در شورای ملی، حضور ۹ معین زن در وزارت‌ها، فعالیت ۱۲ زن در شورای عالی صلح و نیز گزینش چهار زن به صفت سفیران افغانستان در کشورهای مختلف خود نشان دهندۀ تعهدات حکومت در برابر زنان و تلاش برای پُر رنگ شدن نقش آنان در سطوح سیاسی بوده‌است.

اما شبکه زنان افغان این همه را بسنده نمی‌خواند و می‌گوید حکومت باید به وعده‌هایش که به جامعه جهانی در پیوند به بلند بردن قابلیت‌های زنان و نقش بیشتر آنان در روند سیاسی، صلح و امنیت داده‌است، عمل کند.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG