لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۳

برشنا شرکت: هنوز هم شماری از ادارات و زورمندان ازین شرکت قرضدار اند


مسئولان برشنا شرکت می‌گویند هنوز هم شماری از ادارات دولتی، مقامات حکومتی، اعضای شورای ملی و زورمندان میلیاردها افغانی از این شرکت قرضدار اند.

امان‌الله غالب رئیس برشنا به روز سه شنبه در یک نشست مشورتی با مسئولان ولایتی که به هدف تولید، فروش و انتقال برق در کابل برگزار شده بود گفت که تمام قرضدارها مکلف اند تا بیش از ده میلیارد افغانی قرضه این شرکت را پرداخت نمایند.

آقای غالب تأکید کرد که هرگاه این قرضه‌ها به شرکت برشنا پرداخت نگردد، پروژه‌های انکشافی این شرکت با مشکل روبه‌رو خواهند شد.

امان الله غالب
امان الله غالب

او افزود:

"در مجموع در هر سال و هر دوره مقدار پول بیشتر شده می‌رود سه ماه پیش به شما گفتم که ده میلیارد بود حالا به یازده میلیارد رسیده‌است، پول ندادن حرام است امیدواریم که هموطنان ما همکار باشند به‌خاطری که هدف ما این است تا چگونه به مردم برق رسانی کنیم."

آقای غالب گفت که در هر سال تا مبلغ ۳۰۰ میلیون دالر برق را از ایران و دیگر کشورهای همسایه شمالی خریداری می‌کند که از جمله ده فیصد عواید مصارف یا ضایع می‌شود و یا هم به جیب مخالفان مسلح می‌رود.

"ده فیصد عواید مصارف یا ضایع می‌شود و یا هم به جیب مخالفان مسلح می‌رود."

وی یکبار دیگر بالای قرضداران صدا کرد که هرگاه نمی‌توانند قرضه‌های شان‌را به یکبارگی پرداخت کنند شرکت برشنا سهولت‌های را برایشان فراهم می‌سازد تا قرضه‌های شان را به طور اقساط پرداخت کنند.

برشنا شرکت در دو سال اخیر عملاً تلاش کرد تا لین مقروضین‌اش را قطع کند اما به این کار موفق نشد.

این شرکت حدود سه ماه قبل فهرست نام‌های از قرضداران‌اش را منتشر کرد.

به اساس معلومات برشنا شرکت، از جمله یازده میلیارد افغانی قرضه این شرکت بیش از چهار میلیارد آن به عهده وزارت‌ها، ادارات دولتی و باقی مانده به زورمندان و صاحبان فابریکات می‌باشد.

مسئولان برشنا شرکت می‌گویند که لیست قرضداران این شرکت را به ادارات مربوط سپرده است.

نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله افغانستان می‌گوید که هرگاه این شرکت از آنان بخواهد در قسمت اخذ قرضه‌های این شرکت همکاری می‌کنند.

نجیب داشن
نجیب داشن

او افزود:

"ما با تمام معنی در خدمت شان استیم آنچه که نیاز باشد آنها درخواست شان را مطرح کنند ما با تمام قوت از شرکت برشنا حمایت می‌کنیم و در خدمت شان استیم و در مطابقت به قانون آنچه که قانون حکم کند به آن عمل می‌کنیم."

در حال حاضر هشتاد درصد برق افغانستان وارداتی و بیست درصد آن از داخل کشور می‌باشد اما هنوزهم شماری از مردم، نماینده‌گان سکتور خصوصی از نبود برق برای پیش برد فعالیت های شان شکایت دارند.

گفته می‌شود که به سبب نبود برق در برخی ولایات فعالیت شماری از فابریکات تولیدی متوقف می‌باشد.

رئیس جمهور افغانستان گفته است که حدود بیست بند تولید برق را در کشور اعمار می‌کند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG