لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۶

حقوق بشر: مافیا از اطفال برای قاچاق مواد مخدر استفاده می‌کنند


مسئولین کمیسیون حقوق بشر تحقیق ملی را به ارتباط پیامدهای کارهای شاقه اطفال در افغانستان به راه انداخته اند.

آنان امروز سه شنبه "۹ عقرب سال ۱۳۹۶" در نشستی در ولایت هرات تأکید می‌کنند که مافیای مواد مخدر تلاش می‌کنند تا از اطفال برای فروش و انتقال مواد مخدر استفاده می‌کنند.

ثریا صبحرنگ یکی از کمیشنران کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان که در ولایت هرات با خبرنگاران صحبت می‌کرد حکومت را به پروایی در قبال اطفال در معرض خطر متهم کرد.

ثریا صبحرنگ
ثریا صبحرنگ

او گفت:

"ما معضل را شناسایی کردیم وما پیامدهای بسیار ناگوار آن را به گوش تمام مردم افغانستان می‌رسانیم و دولت مردان را متوجه می‌سازیم و برای شان پیشنهادات مشخص را می‌دهیم که به این اساس این مسئولیت قانونی شما است که جلوی کارهای شاقه اطفال در افغانستان را بگیریم، برای این که این موضوع پیامدهای بسیار ناگواری را دارد، علاوه بر این که یک نسل ما از آموزش و تعلیم و تربیه محروم می‌شود در پهلوی آن پیامدهای منفی دیگری را نیز خواهد داشت."

کمیسیون حقوق بیشر در ولایت هرات تائید می‌کند که بین هشت تا ده هزار طفل درین ولایت مصروف کارهای شاقه اند.

سید عبدالقادر رحیمی رئیس این اداره می‌گوید یافته‌های آنان نشان می‌دهد که برخی از این اطفال در معرض خطر اعتیاد و سوء استفاده جنسی قرار دارند.

او افزود:

"تمام اطفال که در سن و سال خورد در روی بازارها قرار دارند در معرض خطر قرار دارند و این هم در معرض خطر معتاد شدن و هم در معر ض خطر مصاب شدن با امراض مختلف و هم در معرض خطری که از آنان سوء استفاده جنسی قرار بگیرد، چنانچه‌ما نمونه‌های داریم اطفال که در روی بازارها هستند مورد تجاوز قرار گرفته‌اند."

آقای رحیمی همچنان می‌گوید که تحقیقات آنان نشان می‌دهد که برخی از اطفال

"برخی از اطفال کنار سرک در ولایت هرات طعمه مافیای مواد مخدر می‌شوند."

کنار سرک در ولایت هرات طعمه مافیای مواد مخدر می‌شوند.

او می‌گوید مافیا مواد مخدر از اطفال کنار سرک برای فروش مواد مخدر و انتقال آن به کشورهای همسایه نیز استفاده می‌کنند.

با این حال محمد نعیم صابر مدیرعمومی تنظیم تامینات اجتماعی ریاست کار و امور اجتماعی هرات کم کاری‌های حکومت افغانستان در قبال اطفال بی‌سرپرست را می‌پذیرد.

آقای صابر می‌گوید که اکنون شمار زیادی اطفال در کارخانه‌ها تولیدی و دیگر نهادها مصروف کارهای شاقه‌اند.

اما حکومت افغانستان برای متوقف ساختن این روند کدام طرح را روی دست نگرفته‌است.

او افزود:

"متأسفانه دولت درین امر ناکام بوده‌است، تعهداتی که حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان به ملل متحد داده بود که ما تا سال دو هزار و شانزده کارشاقه بالای اطفال افغانستان را خاتمه می‌دهیم، متأسفانه ما تاحال کدام برنامه و طرح خاص را برای متوقف ساختن این روند از طرف دولت ندیده‌ایم."

هرات با داشتن سرحد با دو کشور ایران و ترکمنستان مکان خوبی برای مافیا مواد مخدر شده‌است.

آنان با استفاده از این طریق کوشش دارند تا از اطفال برای انتقال مواد مخدر و دیگراهداف شان استفاده کنند.

مسئولین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید در حال حاضر یک اعشاریه نه میلیون کودک در افغانستان مصروف کار اند که یک اعشاریه دو میلیون آنان مصروف کارهای شاقه می‌باشند.

اطفال خانواده‌های بی‌جا شده در داش‌های خشت‌پزی کار می‌کنند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:21 0:00

با این حال کارشناسان می‌گویند اگر حکومت افغانستان در برابر اطفال بی‌تفاوت باشد بخش عمده از نسل جدید افغانستان بی‌سواد خواهد ماند و پیامدهای منفی دیگری را نیز ببار خواهد آورد.

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG